Autotest – Jaguar I-Pace EV320 (2020)
De goedkopere I-Pace die net zo goed is
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Jaguar introduceert met de I-Pace EV320 een versie van de I-Pace die eigenlijk al sinds het begin van de marktintroductie op de prijslijst had moeten staan. Want je krijgt hetzelfde accupakket en dezelfde range als de EV400, maar dan voor veel minder geld. Oke, je levert iets in aan vermogen. Valt daar in de praktijk mee te leven?
Een overzicht van de prijzen
We nemen je eerst even mee in de prijzen van de I-Pace-reeks. De EV400 start bij 81.855 euro. En neem je de duurste HSE-versie, dan betaal je zelfs al 96.975 euro. Veel geld. Wat dat betreft is de I-Pace EV320 gezien de huidige bijtellingsregels veel interessanter. Daarmee geven we ook direct aan dat een I-Pace voor de particulier vrij duur blijft.
I-Pace EV320
Zakelijk gezien kan een I-Pace wel interessant zijn. Want lees maar even mee: de prijs van een EV320 start bij 65.990 euro. Dan krijg je de S-versie die wij toevallig ook gereden hebben. Daarin kom je feitelijk al niets te kort. Je hebt navigatie, stoelverwarming, cruise control, een haarscherpe achteruitrijcamera en ga zo maar door. Wij hebben eigenlijk niets gemist. Of je moet het storend vinden om je stoel handmatig te moeten verstellen. Valt echt mee te leven.
“Met de onboard lader van 11 kW is 3-fase laden mogelijk.”
S-versie
Investeren in een SE (74.160 euro) of HSE (81.110 euro) kan, maar bijtellingstechnisch is dat niet heel interessant. De S is op dit moment de versie die je moet hebben. Dan betaal je via Financial Lease minimaal 499 euro per maand en al zakelijk rijder ben je 326 euro netto kwijt aan bijtelling.
Prijzen op een rij:
- I-PACE EV320 S: 65.990 euro
- I-PACE EV320 SE: 74.160 euro
- I-PACE EV320 HSE: 81.110 euro
- I-PACE EV400 S: 81.855 euro
- I-PACE EV400 SE: 90.025 euro
- I-PACE EV400 HSE: 96.975 euro
Business Pack
Voor de uitvoeringen S en SE is er nog keuze uit een optioneel Business Pack. Voor de meerprijs van 3.000 euro wordt de uitrusting van de S-uitvoering uitgebreid met 20-inch lichtmetalen wielen, een elektrisch bedienbare achterklep, een tweede touchscreen, premium vloermatten, verwarmbare voorstoelen, een dubbele bekerhouder voorin én het ionisatiesysteem met PM2.5 filter voor extra reiniging van de interieurlucht. Wellicht de moeite waard dus.
Waarom interessant?
Wat de Jaguar I-Pace EV320 interessant maakt is dat je hetzelfde accupakket krijgt als de EV400. Daardoor heb je op papier dus ook 470 kilometer range (WLTP). Jij en ik weten ook wel dat die range van diverse factoren afhankelijk is. Denk aan rijstijl, type wegdek, geografische gegevens, wielgrootte, bandenspanning en weersomstandigheden. Uiteindelijk moet je in de praktijk rekenen op een actieradius van ongeveer 300 tot 400 kilometer. Wij halen de I-Pace EV320 volgeladen op met 385 kilometer range.
“In de praktijk moet je rekenen op een actieradius van ongeveer 300 tot 400 kilometer.”
Opladen
Met de onboard lader van 11 kW is 3-fase laden mogelijk. Daarmee kan per uur 53 kilometer aan rijbereik worden bijgeladen. Een lege batterij is in 8,6 uur weer geheel volgeladen. Bij een 50 kW DC-snellader kan per 15 minuten 63 kilometer aan rijbereik worden bijgeladen. Bij een 100 kW DC-lader is dat 127 kilometer per 15 minuten.
Vermogen
De aandrijflijn van de I-Pace EV320 is gelijk aan die van de snellere I-Pace EV400. De batterijcapaciteit van 90 kWh is dus gelijk aan de EV400, maar de elektromotoren zijn opnieuw gekalibreerd. Het systeemvermogen komt nu uit op 320 pk met een maximumkoppel van 500 Nm versus 400 pk en 696 Nm voor de EV400. Dat merk je ook wel aan de prestaties.
“Die 320 pk blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Sterker nog: deze I-Pace is aangenaam vlot.”
Performance
De 0-100-tijd van de Jaguar I-Pace EV320 bedraagt 6,4 seconden, terwijl de EV400 slechts 4,8 seconden nodig heeft. De topsnelheid van de EV320 komt uit op 180 km/u. De EV400 gaat nog 20 km/u harder. Die 320 pk blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Sterker nog: deze auto is aangenaam vlot. Dat komt omdat er altijd 500 Newtonmeters paraat staan. Je hebt dus altijd en overal maximale trekkracht.
Let op de wielen
Dat deze I-Pace EV320 staat op 20-inch wielen is top. Grotere wielen doen afbreuk aan het comfort, zo schreven we al eerder in onze review over de I-Pace EV400. Ook hier geldt dat wielen in de maat 22-inch er wellicht mooi uitzien, maar afbreuk doen aan het comfort. Met 18-, 19- of 20-inch is de wielophanging bijzonder prettig en is de auto bovendien stukken stiller. Een aanrader dus: kleinere wielen. Het design kan het hebben.
“Een aanrader dus: kleinere wielen. Het design kan het hebben.”
Technologie
De I-Pace EV320 doet wat technologie niet onder voor de duurdere en snellere EV400. De volledig elektrisch aangedreven SUV leverbaar met het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem, Cabin Air Ionisation met PM2.5 filter en de ClearSight digitale achteruitkijkspiegel. De EV320 is te herkennen aan de nieuwe afwerking van de grille in Atlas Grey.
Pivi Pro?
Pivi Pro is de naam van het nieuwe infotainmentsysteem van Jaguar. Hier kunnen we kort over zijn: wat een topsysteem. Fraaie graphics, duidelijke menustructuren, eenvoudig in de bediening. Gewoon goed. Je merkt aan alles dat er goed over nagedacht is.
Over Pivi Pro
Om vrijwel onmiddellijk opstarten mogelijk te maken, heeft Pivi Pro zijn eigen toegewijde energiebron, zodat de navigatie gereed is zodra de bestuurder achter het stuur zit. Pivi Pro-connectiviteit heeft verder de nieuwste dual‑sim-technologie met twee LTE-modems waardoor het systeem meerdere functies tegelijkertijd kan uitvoeren, zoals het streamen van media en het downloaden van Software Over The Air (SOTA)-updates. Het systeem heeft ook de mogelijkheid om via Bluetooth twee mobiele apparaten tegelijk met het systeem te verbinden.
“Pivi Pro: wat een topsysteem”
Conclusie
Op diverse fronten een zeer comfortabele, prettig rijdende elektrische crossover met genoeg ruimte aan boord voor bagage en passagiers. En dankzij de 90 kWh-batterij is de actieradius ook nog eens heel acceptabel. Je hebt wel minder vermogen in deze Jaguar I-Pace EV320, maar ook met 320 pk valt in de praktijk uitstekend te leven. Dit is de I-Pace die Jaguar direct had moeten leveren. Maar goed, hij is er nu in ieder geval. Een gevalletje ‘beter laat dan nooit’. Goed is ie absoluut.
Nog geen reacties