Autotest – Ford Transit Custom PHEV – Zorgeloos de binnenstad in
Transit Custom PHEV ontziet de ondernemer
In Nederland rijden duizenden plug-In hybride auto’s. Denk aan de Opel Ampera, Volkswagen Golf GTE en natuurlijk de Mitsubishi Outlander PHEV. Plug-in hybride bedrijfswagens zijn er nog niet. Bij Ford vinden ze dat bedrijfswagens óók wel wat duurzamer mogen zijn. AutoRAI.nl ging naar Stockholm om kennis te maken met de nieuwe Ford Transit Custom Plug-in Hybrid.
Plug-in hybrides, in de volksmond ook wel stekkerhybrides genoemd, werden rond 2012 ineens razend populair. Natuurlijk mede door flinke subsidies van de overheid. De plug-in-hybride-hype is al weer een paar jaar achter ons, maar lijkt een comeback te maken.
Even een korte opfriscursus, hoe zat het ook alweer met de plug-in hybride? Een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) maakt gebruik van een elektromotor en een accu, in samenwerking met een traditionele benzine of dieselmotor. Via een stekker kun je de accu van een plug-in hybride thuis of bij openbare laadplekken opladen
Een plug-in hybride kan dankzij een brandstofmotor met gemak grote afstanden afleggen. Binnen een paar minuten tank je hem namelijk weer vol. Je wilt echter zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dat is goed voor het milieu en je portemonnee. Je moet een plug-in hybride dus net als een elektrische auto zoveel mogelijk aan de oplader hangen.
Milieuzones in Nederland
Fabrikanten moeten met zuinige bedrijfswagens komen. Steeds meer steden doen namelijk hun deur op slot voor voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor. Dit geldt al helemaal voor bedrijfswagens. Die rijden bijna allemaal op diesel namelijk. Je wilt toch graag de binnenstad in met je bus. Met de Transit Custom PHEV is dat geen probleem.
Elektromotor in de Transit Custom PHEV
De Transit Custom Plug-in Hybrid heeft twee motoren. Een elektromotor én een benzinemotor. Een 127 pk sterke elektromotor drijft de wielen van de Transit Custom Plug-in Hybrid aan. De energie haalt hij uit een accupakket van 13.6 kWh. De bedrijfswagen kan op papier 56 kilometer volledig elektrisch rijden. In de echte wereld zal dit wat minder zijn. De accu kun je thuis of bij openbare laadplekken opladen.
Wat is een range-extender?
De Transit Custom PHEV is tevens voorzien van een 1.0 EcoBoost-driecilinder benzinemotor. Deze fungeert als range-extender. Wat is een range-extender vraag je je dan wellicht af.
De benzinemotor in de Transit Custom PHEV drijft niet de wielen aan, maar genereert stroom voor de accu. De motor werkt als een generator, en kan op een efficiënt toerental stroom opwekken. Zo wordt de accu altijd van stroom voorzien, en kun je verder rijden dan de 56 kilometers die je uit een enkele acculading haalt. Je actieradius (range) wordt dus verlengt (extended)
Ford Transit Custom PHEV (2020) – Zorgeloos de binnenstad in! – AutoRAI TV
Hoe zuinig is de Transit Custom PHEV?
De Transit Custom PHEV kan dus zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is ideaal in de stad, en helemaal in milieuzones waar je straks helemaal niet meer binnen komt met een traditionele diesel of benzineauto. Buiten de stad zorgt de benzinemotor voor stroom. Het samenspel tussen de twee motoren maakt de bus erg zuinig.
In het heuvelachtige gebied rondom Stockholm voelen we de Transit Custom PHEV aan de tand. We zijn vooral benieuwd naar het verbruik. De bus is flink volgeladen met vracht, om een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen. Tijdens onze twee uur durende testrit komen we op een gemiddeld verbruik van 1 op 28 uit. Erg indrukwekkend voor zo’n groot voertuig.
Hoeveel laadvermogen heeft de Ford Transit Custom PHEV?
Je hoeft je geen zorgen te maken dat de laadruimte vol accu’s ligt. Deze zitten namelijk onder de laadvloer. De Transit Custom PHEV behoudt daarom zijn laadvolume: 6 m3. De laadcapaciteit is iets minder dan de traditionele Transit Custom: 1.130 kilogram.
Geofencing
Vanaf het voorjaar is een Geofencing optie aanwezig in de Transit Custom PHEV. Maar wat houdt dat in, geofencing?
De bus kan volledig elektrisch rijden. Je kunt dus zonder problemen een milieuzone inrijden. Een geofencing module heeft deze mileuzones in het navigatiesysteem opgeslagen. Het systeem detecteert automatisch wanneer je het opgeslagen gebied inrijdt. De Transit Custom PHEV schakelt op dat moment automatisch over naar de volledig elektrische modus.
Je kunt ook zelf gebieden waar je enkel elektrisch wilt rijden in het geofencing-systeem opslaan. Bijvoorbeeld een bouwplaats, een grote loods of een straat of gebied rondom een basisschool. Zo rij je altijd volledig elektrische op de plekken waar het verplicht is of waar je het zelf graag wilt.
Ideaal voor fleetowners: FordPass
De Transit Custom PHEV is voorzien van een internet verbinding. De bus is daardoor altijd online. Via een nieuwe app, genaamd FordPass, kun je op afstand allerlei informatie over de bus zien. Bijvoorbeeld waar de bus is, hoeveel benzine er nog in zit en de batterijstatus.
Met de FordPass Pro app kun je tot vijf bussen beheren. Als fleetowner is dit zeer interessant. Via je mobiel kun je altijd zien waar de bussen rondrijden en welke benzine nodig hebben of een laadbeurt. Een afspraak voor een servicebeurt bij de dealer maak je ook via de app. Deze handige app maakt het leven van de ondernemer een stuk makkelijker.
Goede rijpositie
Wanneer we plaats nemen achter het stuur valt één ding meteen op: het overzicht. De zitpositie is uitstekend. Het stuurwiel is in diepte en hoogte te verstellen. Erg prettig, want een bus wordt vaak binnen een bedrijf door verschillende mensen gebruikt. Daarnaast zijn er talloze opbergvakken en bekerhouders aanwezig.
Stoelen
Een bedrijfswagen is constant in gebruik. Goede stoelen zijn daarom belangrijk. De Transit Custom PHEV heeft stoelen met nieuwe schuimkussens. Ze zitten comfortabel, maar het blijft een bus. Je zit dus behoorlijk rechtop en de stoelen zijn vrij kort.
Conclusie
De Transit Custom Plug-in Hybrid heeft alles wat een goede bedrijfswagen moet hebben: goede stoelen, krachtige aandrijflijn en veel laadruimte en laadvolume. Maar daar gingen we eigenlijk al een beetje vanuit. We waren vooral benieuwd naar de plug-in hybride technologie en connectiviteitsdiensten.
Daar scoort Ford veel punten. Door de plug-in hybride technologie hoef je je geen zorgen meer te maken over uitstootlimieten en milieuzones. De bus is namelijk zeer zuinig. Dat scheelt ook nog eens flink in de portemonnee.
Dat Ford de Transit Custom van een internet verbinding voorziet is ook een groot pluspunt. Via de FordPass Pro app heb je altijd inzicht in het gebruik van de bus. Je hoeft als ondernemer niet meer iedere dag je wagenpark te inspecteren en alle gegevens die je wilt hebben te noteren. Je kijkt gewoon achter je bureau in de app.
The FDA has ordered the addition of a black box warning to the anti- asthma drug Xolair due to the risk of serious life- threatening Xolair side effects [url=https://fastpriligy.top/]want to buy priligy in pakistan[/url]
Гў contracted the highly contagious and potentially deadly disease priligy premature ejaculation pills When estrogen levels are high, the body lowers FSH in response
Inderdaad hoe zit het met het trekken van een zware aanhangwagen? Dit wordt bij de ontwikkeling van dit soort auto’s nogal eens vergeten.
Top,maar kan je met deze bus ook een caravan trekken