Audi: range extender serieuze optie
E-tron
Michael Dick, directeur technische ontwikkeling en Frank van Meel, hoofd van Audi’s elektrische inspanningen, geven aan dat een elektrische aandrijving in een bestaand platform (en dus in een bestaand model) moet passen. Pas bij de productie van grote aantallen loont immers de ontwikkeling van een puur elektrische auto, en zover is het nog niet. Voor de conceptcar Audi e-tron blijft het bij een kleine serie, maar in 2012 toont Audi een prototype voor een elektrisch aangedreven A3, met mogelijkheden voor productie.
Range Extender
Vanwege de ruimtelijke eisen waaraan de aandrijving moet voldoen, vindt Audi een auto met range extender (à la de Opel Ampera) een serieuze optie. De voorzet daarvoor komt van de Audi A1 e-tron met rotatiemotor. ‘Een dergelijk type verbrandingsmotor is perfect door zijn compacte omvang. Samen met een elektromotor is de aandrijflijn dan heel goed in een bestaande motorruimte te bouwen, zonder aanpassingen van de carrosserie. Bovendien trilt een rotatiemotor niet en dan krijg je niet het effect dat het stille elektrische rijden plotseling wordt verstoord door een brommende kleine hulpmotor’, aldus Frank van Meel.
Audi in samenwerking
Audi werkt voor zijn accutechnologie samen met Volkswagen. Sanyo wordt genoemd als hofleverancier van het pakket. En Audi werkt samen met energieleverancier Eon in München, net zoals BMW. In het e-performance-project wordt ook samengewerkt met enkele Duitse universiteiten, met de regering en met Bosch.
10 % lichter
De auto’s moeten ook lichter worden, en dat is ook interessant voor elektrische Audi’s om het accugewicht te compenseren. ‘De nieuwe A4 moet bijvoorbeeld 150 kg lichter worden dan de huidige, dat is tien procent reductie’, zegt Michael Dick. ‘Daarbij wordt meer gebruik gemaakt van materialen als aluminium en magnesium.’
Nog geen reacties