Amsterdams subsidieert elektrisch rijden voor kilometervreters
Miljoenen
De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel, maar het geld lijkt er te komen. Per categorie is een jaarlijks bedrag gereserveerd, het geld is dus niet na één maand op. In 2013 evalueert de gemeente de effectiviteit van de regeling.
Investeren
Amsterdam hoopt dat de financiële stimulans, de zakelijke veelrijders overhaalt om te investeren in een schoon wagenpark. Dagelijks rijden in Amsterdam gemiddeld 6000 vrachtauto’s, 37.000 bestelauto’s, 600 bussen, 2500 taxi’s en 5000 personenauto’s, die veel vervuiling veroorzaken.Eerder dit jaar schrapte de Amsterdamse milieuwethouder Eric Wiebes de subsidie voor elektrische auto’s van particuliere bezitters. Het vergroenen van zakelijk verkeer levert volgens hem meer op.
Luchtkwaliteitsnormen
Als de hoeveelheid stikstofdioxide en fijn stof in de lucht niet vermindert voor 2015, is de kans groot dat Amsterdam niet kan voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Europese Unie (EU). Een bouwstop voor grote projecten zoals de Zuidas is dan het gevolg.
Landelijk
Amsterdam krijgt bij het halen van de doelen hulp van Staatssecretaris Joop Atsma. Hij stelt landelijk 25 miljoen euro subsidie beschikbaar om de aanschaf van schone taxi’s en bestelbussen te stimuleren. Hoeveel er maximaal per voertuig beschikbaar komt, maakt Atsma later bekend.
Original post blogged on b2evolution.
Nog geen reacties