Alles wat je moet weten over hybride auto’s
Een hybride auto is de meest makkelijke manier om brandstof te besparen met een geëlektrificeerde aandrijving. Maar wat is een hybride auto precies en welke soorten zijn er eigenlijk? In dit artikel zetten we alles dat je moet weten over hybride auto’s op een rij.
Je kunt een auto met een zuinige motor kopen en zelf zuinig rijden, maar als je echt op brandstof wilt besparen moet je kijken naar geëlektrificeerde aandrijving. Volledig elektrisch is voor veel mensen nog wel een stap te ver. Een hybride is, de naam zegt het al een beetje, eigenlijk een ideale middenweg.
Wat is een hybride auto?
Er zijn grofweg twee soorten hybrides: reguliere hybrides en plug-in hybrides. In beide gevallen is het basisprincipe hetzelfde: een elektromotor en een brandstofmotor (bijna altijd een benzinemotor) werken samen voor de aandrijving van de auto. De exacte manier waarop verschilt echter.
Bij de meeste hybrides biedt de elektromotor ondersteuning voor de brandstofmotor. De elektromotor kan dan niet zelfstandig de wielen aandrijven, maar zorgt er wel voor dat de brandstofmotor minder hard hoeft te werken. Bij sommige hybrides, vooral de meest recente modellen, kan de elektromotor wél zelfstandig de wielen aandrijven. Dan zorgen de elektromotor en brandstofmotor samen voor de aandrijving. Soms is het zelfs zo dat in principe de elektromotor de wielen aandrijft en de brandstofmotor ondersteuning biedt.
De elektromotor krijgt zijn stroom uit een batterij. Deze batterij is groter dan de gewone 12V-accu, maar kleiner dan de batterij van een elektrische auto. De batterij van een hybride auto hoef je niet zelf op te laden met een stekker, want het opladen gaat automatisch tijdens het rijden. Bijvoorbeeld doordat de brandstofmotor stroom opwekt zodra dat nodig is. Ook laadt de batterij op doordat remenergie wordt omgezet in elektriciteit. De elektromotor werkt dan juist als een dynamo.
Plug-in hybride auto’s
Een plug-in hybride auto werkt in de basis hetzelfde als een reguliere hybride auto, maar heeft vaak een grotere batterij. Een belangrijker verschil is dat die batterij niet alleen tijdens het rijden oplaadt, maar ook extern opgeladen moet worden met een stekker. Vandaar de naam plug-in hybride.
Doordat de batterij groter is, kan een plug-in hybride vaker en langer elektrisch rijden dan een reguliere hybride. De meeste plug-in hybrides kunnen zo’n 50 kilometer elektrisch rijden, maar sommige van de allernieuwste modellen halen zelfs bijna de 100 kilometer.
Range extender
Bij sommige plug-in hybrides zorgt alleen de elektromotor voor aandrijving van de wielen en dient de brandstofmotor alleen om onderweg stroom op te wekken voor de batterij. Plug-in hybride auto’s met een dergelijke aandrijving worden ook wel elektrische auto’s met range extender genoemd. Die range extender is dus de brandstofmotor, want die zorgt voor een grotere actieradius.
Mild hybride auto
Tegenwoordig zijn ook veel auto’s voorzien van een zogenaamde mild hybride aandrijving. Dat wil zeggen dat er slechts een kleine batterij en kleine elektromotor aanwezig zijn, die lichte ondersteuning bieden aan de brandstofmotor. Volledig elektrisch rijden is bij een mild hybride auto niet mogelijk. Een mild hybride auto wordt daarom vaak ook niet als een echte hybride gezien.
Hybride modellen
Sommige merken bieden slechts één soort hybride auto’s aan. Ze kiezen voor alleen reguliere hybride auto’s of juist voor alleen plug-in hybride auto’s. Een van de merken die beide soorten aanbiedt is bijvoorbeeld Hyundai. Het Koreaanse merk heeft zelfs een model dat zowel als reguliere hybride als plug-in hybride leverbaar is. Dat is de Tucson. Een ander populair hybridemodel van Hyundai is de Kona, die ook leverbaar is met volledig elektrische aandrijving.
Bonsai Casino online https://bonsai-casino.net casino offers thousands of popular slots, no deposit play and a 200% bonus on your first deposit!
Mean SEM PPI in female rats treated with saline and 0 [url=https://fastpriligy.top/]dapoxetina comprar online[/url]
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
Thank you very much for sharing, I learned a lot from your article. Very cool. Thanks.
University of Georgia Tbilisi, Study In a Georgian University with us.