ACEA: elektrische auto’s alleen voor rijke landen
De Europese organisatie voor autofabrikanten ACEA heeft cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat de verkoop van elektrische auto’s alleen van de grond komt in rijke westerse landen.
LEES OOK: Volkswagen heeft grote plannen: alle modellen elektrisch in 2030
Alle landen waar het marktaandeel van elektrische auto’s ten minste 1% bedraagt, bevinden zich in West-Europa en hebben een gemiddeld inkomen van meer dan 30.000 euro per bevolkingshoofd.
In de helft van Europa bedraagt het marktaandeel van plug-in hybrides en elektrische auto’s slechts 0,5% of minder. In landen met een gemiddeld inkomen onder de 17.000 euro – heel Oost-Europa inclusief Griekenland – worden nauwelijks tot geen stekkerauto’s verkocht.
Spanje en Italië zijn uitzonderingen. Deze landen zijn relatief rijk met een gemiddeld inkomen van respectievelijk 24.000 en 27.600 euro, terwijl het EV-marktaandeel daar slechts 0,3 en 0,2% bedraagt.
Met een gemiddeld inkomen van 64.000 euro verdienen mensen in Noorwegen ruim twee keer zo veel ten opzichte van het Europese gemiddelde. Dat het marktaandeel van plug-in hybrides en elektrische auto’s hier maar liefst 29% bedraagt, komt volgens de ACEA niet als een verrassing.
LEES OOK: Elke Volvo heeft vanaf 2019 een elektromotor
EV-verkoop afhankelijk van inkomen en prikkel
Erik Jonnaert, topman bij de ACEA: “Er is een sterke correlatie tussen inkomen en marktaandeel van elektrische auto’s. De cijfers laten ook zien dan de EV-verkoop zeer afhankelijk is van stimuleringsmaatregelen. Vijf Europese landen bieden geen enkele vorm van stimulans. Veel mensen nemen Noorwegen als benchmark, maar niemand kijkt bijvoorbeeld naar Griekenland, waar vorig jaar slechts 32 geëlektrificeerde modellen zijn verkocht.”
Volgens Jonnaert is de uitkomst van dit onderzoek een wake-up call voor overheden én autofabrikanten die vol inzetten op elektrificatie. Als grote CO2-doelstellingen gehaald moeten worden en automerken miljoenen geëlektrificeerde auto’s willen verkopen, moet in het overgrote deel van Europa nog heel veel geïnvesteerd worden.
Bekijk hier het gemiddelde inkomen en het EV-marktaandeel per land.
Nog geen reacties