60 seconden met: Toyota Prius Plug-in Hybrid-rijdster Elise Verkleij
Wie is er beter op de hoogte van elektrisch rijden dan de elektrisch rijders zelf? De pioniers van het eerste uur hebben er inmiddels al vele kilometers op zitten. In ’60 seconden’ spreken we over opladen, afstandsangst, persoonlijke records en andere ervaringen. Deze keer met Toyota Prius Plug-in Hybrid-rijdster Elise Verkleij (26), gespecialiseerd verpleegkundige bij een medisch speciaalzaak.
Elise Verkleij
Als gespecialiseerd verpleegkundige is Elise veel onderweg. Zo bezoekt zij in haar verzorgingsgebied Zuid-Holland veel patiënten aan huis en ziekenhuizen om onder meer te adviseren op het gebied van wond – en stoma verzorging. Ook bezoekt Elise voor haar werk vakbeurzen en symposia door heel het land. Een zuinige bedrijfsauto is daarom een must. Hoewel ze in eerste instantie niet aan een elektrische auto had gedacht, besloot zij om als eerste van haar bedrijf elektrisch te gaan rijden.
Rijdt
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Sinds
1 september 2012
Rijdt per week
“Dat verschilt, als ik op kantoor werk dan rijdt ik zo’n 20 kilometer per dag. Als ik huisbezoeken doe kom ik gemakkelijk aan de 250 kilometer per dag en soms werk ik een dag thuis.”
En hoe rijdt dat zo’n elektrische Toyota?
“Het rijdt geweldig. Vooral de luxe maakt het rijden met de auto leuk. Voordat ik besloot om de Toyota te bestellen had ik ook gekeken naar de Chevrolet Volt, de Renault Megane en de hybride Peugeot 5008. Mijn werkgever wilde echter de Volt niet aanbieden en ik vond de Renault en de Peugeot een stuk minder luxe dan deze Toyota. In de twee maanden heb ik nu zo’n 3.490 kilometers op de teller waarvan 12 procent elektrisch zijn afgelegd. In totaal heb ik 140 liter brandstof verbruikt en 72 kWh stroom. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt op 4,0 l/100 km. Dat is meer dan de fabrieksopgave, maar alsnog heel zuinig voor een auto van dit formaat.”
Wat is de gekste plaats waar je ooit hebt opgeladen?
“Nou moet ik zeggen dat ik alleen nog maar thuis bij mijn Loloo van The New Motion heb opgeladen. Er is nog geen laadpunt bij mijn werk dus meestal rijdt ik alleen elektrisch naar kantoor. Overigens is de plek waar het laadpunt geïnstalleerd is wel bijzonder. Die is namelijk gemonteerd tegen het plafond van de carport voor mijn huis. Dat is handiger dan het lijkt want ik kan nu de auto zowel vooruit als achteruit inparkeren en de auto moeiteloos aankoppelen aan het oplaadpunt.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Laatst ben ik voor een symposium naar Kerkrade in Limburg gereden. Dat was een rit van 205 kilometer.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Tja, omdat de auto na zijn elektrische kilometers verder rijdt als een hybride heb ik dus totaal geen last van afstandsangst. Wel zou ik vaker willen opladen. Je merkt dat veel opladen echt invloed heeft op het brandstofverbruik.”
Do
- Gebruik de oplaadtimer van de auto zodat je altijd de auto tijdens het meest voordelige stroomtarief kunt opladen.
- Bedenk waar je het laadpunt laat installeren, je wilt tenslotte niet over snoeren struikelen.
Don’t
- De laadkabel in de kofferruimte bewaren als je veel spullen meeneemt. Je wilt tenslotte niet de hele auto uitladen om te kunnen opladen.
- Een elektrische auto bestellen zonder uit te zoeken wat het beleid van je bedrijf is met betrekking tot elektrisch rijden. Mijn bedrijf had nog geen beleid dus duurde het lang voordat alles rond was.
Ervaring delen
ZERAuto is altijd op zoek naar nieuwe ervaringen van elektrisch rijders.Heb jij ervaring met elektrisch rijden en wil je die ervaringen graag delen? Stuur dan een mail naar info@zerauto.nl of laat hieronder een reactie achter!
Nog geen reacties