Nissan Leaf: Alle details
Alles wat je moet weten over de Nissan Leaf 2018
De Nissan Leaf is de elektrische vijfdeurs hatchback van Nissan. De eerste generatie kwam in 2010 op de markt, won in 2011 de titel Auto van het Jaar en had op papier een actieradius van 160 kilometer. Inmiddels is er een tweede generatie Nissan Leaf die op alle fronten grote stappen heeft gemaakt. Dit zijn alle details.
Wat is de actieradius van de Nissan Leaf?
De Nissan Leaf (model 2018) heeft op papier een bereik van 378 kilometer volgens de NEDC-norm. Volgens de nieuwe WLTP-metingen (die de werkelijkheid veel beter benaderen) komt dat neer op 270 kilometer bereik als je op de snelweg en in de stad rijdt. Reken in de praktijk op een range van ongeveer 250 kilometer, afhankelijk van de rijstijl.
Laadtijden Nissan Leaf?
De batterij van de Nissan Leaf is in 7,5 uur op te laden met de 7 kW thuislader. De oplaadtijd hangt onder meer af van de oplaadcondities, inclusief het type en de conditie van de lader, de temperatuur van de batterij en de omgevingstemperatuur. Voor de aangegeven oplaadtijd moet gebruik worden gemaakt van een wallbox 32A/6,6 kW. Met een CHAdeMO snellader (50 kW) is de batterij in maximaal 60 minuten voor 80 procent vol.
Uitvoeringen Nissan Leaf
De Nissan Leaf is te bestellen als Visia (standaardversie), Accenta, N-Connecta en als Tekna. Er is één aandrijflijn leverbaar: een 150 pk sterke elektromotor in combinatie met een 40 kWh lithium-ion accupakket.
Standaarduitrusting Nissan Leaf
De Nissan Leaf is standaard onder meer uitgerust met LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, chromen deurgrepen, een 7-inch TFT kleurendisplay, zwarte stoffen stoelbekleding, een neerklapbare achterbank (60/40), Intelligent key met startknop, automatische airconditioning, automatische verlichting, regensensor, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrische bedienbare ramen vóór en achter, één 12V-aansluiting, één USB-aansluting, bluetooth-connectiviteit, een audiosysteem met 4 speakers, e-Pedal (met regeneratiefunctie), ABS, EBD, Brake Assist, Hill Start Assist, 6 airbags (voor-, zij- en gordijnairbags), ISOFIX, Intelligent noodremassistent met voetgangersherkenning, Lane Departure Warning, Intelligent Lane Intervention, Cross Traffic Alert en Blind Spot Warning.
Prijs Nissan Leaf 2018
De Nissan Leaf is er in Nederland vanaf 34.890 euro. Deze prijs geldt voor de Visia. De Acenta kost op z’n minst 36.890 euro. Voor de N-Connecta en Tekna vraagt Nissan respectievelijk 38.290 en 39.890 euro. Genoemde prijzen zijn inclusief 6,6 kW lader en Quick Charger. Je kan de nieuwe Nissan Leaf alleen krijgen met batterijkoop. Batterijhuur is niet mogelijk.
Private Lease Nissan Leaf
De Lease- en Private Lease-tarieven van de Nissan Leaf worden medio juni 2018 bekend. De elektrische Nissan Leaf heeft bij zakelijk gebruik uiteraard van 4 procent bijtelling in 2018, alsook in 2019.
Hoe rijdt de Nissan Leaf?
De Nissan Leaf is lekker stil, heeft een goede wegligging en vermakelijke acceleratieprestaties. Zoals elke andere elektrische auto heeft de Nissan Leaf op elk moment het volledige koppel ter beschikking. Het interieur is netjes afgewerkt en ook de stoelen zitten prettig. Als je op zoek bent naar een elektrische gezinsauto, dan moet de Nissan Leaf absoluut hoog op je lijstje staan. Wil je meer weten, lees dan hier onze volledige test.
Levertijd Nissan Leaf
De Nissan-dealer kan je precies informeren over de actuele levertijd van de Nissan Leaf.
Garantie Nissan Leaf
De Nissan Leaf heeft 5 jaar of 100.000 kilometer garantie op alle specifieke EV-componenten en 3 jaar of 100.000 kilometer garantie op standaard componenten. Ook van toepassing: 12 jaar anti-corrosiegarantie. De garantie op de lithium-ion batterij van de Nissan Leaf dekt ook het risico van capaciteitsverlies onder capaciteitsniveau 9 (van de 12) zoals weergegeven op de capaciteitsmeter van de Leaf en dit gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer. De auto heeft een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer.
Nissan Leaf: Specificaties
- Carrosserietype: 5-deurs hatchback
- Aandrijving: voorwielen
- Maximum vermogen: 150 pk (110 kW)
- Maximum koppel: 320 Nm
- Accutype: lithium-ion
- Accucapaciteit: 40 kWh
- Actieradius: 378 kilometer
- Laadtijd bij 220V: 12 uur
- Lengte: 4.490 mm
- Breedte: 1.790 mm
- Hoogte: 1.540 mm
- Wielbasis: 2.700 mm
- Gewicht: 1.540 kilogram
- Inhoud bagageruimte: 435 liter
- 0-100 km/u: 7,9 seconden
- Topsnelheid: 144 km/u
Bekijk hier meer Nissan Leaf specificaties.
Rij nu sinds 3 maanden in een Nissan Leaf 2018. Mijn langst afgelegde afstand is 304 km. Inderdaad rijden met een fluwelen voetje en voornamelijk binnen de bebouwde kom. Ik rij veel over buitenwegen en af en toe over de snelweg, mijn gemiddelde in dat geval is 245 km. Inmiddels al zo veel vertrouwen in de auto, dat ik er ook mee naar Duitsland ga. Op de snelweg rij ik dan 110 km .
Vaak geeft de auto inderdaad een hogere actieradius, maar dat valt snel terug. Afhankelijk van de rijstijl kan deze echter ook weer toenemen.
Volgens mij rijdt de auto het meest rendabel in de B stand met ecomodus.
# Alles wat je moet weten over de Nissan Leaf 2018 datum : 31 mei 2018, 6:45
Dan word het wel tijd de gegevens eens aan te passen aan de werkelijkheid.
Na 3 maanden is de grootste afstand die ik op 1 lading af kon leggen 188 km geweest.
Met het gegeven dat ik nergens sneller rijd dan 100 km/hr.
En met een fluwelen voetje gereden heb.
Bij vertrek na 100% laden geeft de auto : Actie radius 290 km, wat dus tijdens de rit langzaam verdampt en er dus 100 km actieradius verdwijnt tijdens de rit.
Zelfde sjoemel software als Volkswagen denk ik.