5 miljoen euro subsidie voor 472 slimme laadpalen in Nederland
"Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal"
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg van slimme laadpalen. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.
Aanleg laadpalen versnellen
“Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal”, stelt staatssecretaris Van Veldhoven. “Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.” De komende jaren worden honderdduizenden laadpalen aangelegd, zodat mensen hun auto overal makkelijk op kunnen laden.
Onder meer in Utrecht
De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik. In totaal worden met deze subsidie in 21 gemeenten slimme laadpalen aangelegd. In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe pleinen. Volgens wethouder Victor Everhardt rijden er in Utrecht naar schatting 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. “Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1.600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”
Geld verdienen
Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen. Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Auto’s als de Nissan LEAF en de Renault ZOE kunnen al groene stroom opslaan en terugleveren aan het net.
‘Vehicle-to-grid’
Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.
Teruglevering
Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden.
Nog geen reacties