22 kW thuis laden: fors hogere netbeheerkosten
250 euro tot 2.000 euro per jaar, toch een groot verschil
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wie zijn elektrische auto thuis met 22 kW (3-fase) wenst op laden, moet rekening houden met extra hoge netbeheerkosten. Voor een standaard 3x25A-aansluiting ben je op jaarbasis het normale tarief van ongeveer 250 euro kwijt, maar voor een zwaardere 3x32A- of 3x35A-aansluiting moet je al snel rekenen op een kleine 1.000 euro per jaar. Voor een 3x63A of een krachtige 3x80A-aansluiting neemt dat zelfs toe tot dik 2.000 euro per jaar, alleen al aan de netbeheerkosten.
Wat zijn netbeheerkosten?
Wat zijn netbeheerkosten? Simpel: wanneer je energie afneemt bij een leverancier, betaal je netbeheerkosten. De kosten verschillen per aansluiting. Nieuwe huizen worden tegenwoordig allemaal voorzien van een 3-faseaansluiting, oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting.
1-fase of 3-fase thuis?
Ook huizen met een 1-faseaansluiting kunnen vaak achteraf nog van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Uiteraard kost zo’n verzwaring van de aansluiting wel geld. De kosten verschillen per netbeheerder. Reken op ongeveer 250 tot 300 euro. Omdat het vermogen bij een 3-fase systeem over drie fasen wordt verdeeld, is de kans op overbelasting veel kleiner. Wat dat betreft is een 3-fase systeem dus het meest future proof, ook omdat steeds meer elektrische auto’s een 3-fase on board lader hebben.
Eenvoudig te controleren
Weten of je thuis een 1- of 3-faseaansluiting hebt? Simpel: kijk even in je meterkast. Bij een 1-faseaansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter en bij een 3-faseaansluiting is dat 3x220v/230v of 380/400v.
Check je jaarafrekening
Wil je weten hoeveel je kwijt bent aan netbeheerkosten? Bekijk dan je jaarafrekening. Daarop staat alles duidelijk gespecificeerd. Op de factuur zal bij een 3-faseaansluiting de combinatie ‘3x25A’ worden vermeld. Met een 3x25A-groepenkast is het mogelijk om met 11kW te laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan.
Elektrische auto met 22 kW laden thuis
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier. Bekijk dus goed of je met een 11 kW-lader uit de voeten kunt. Met een 22 kW-laadpaal krijg je direct hogere netbeheerkosten.
Fors hogere kosten
De kosten lopen nog verder op bij een nog sterkere laadaansluiting thuis. In het meest extreme geval – we praten hier over 3x63A tot en met 3x80A – dan ga je op jaarbasis al 2.000 tot 2.500 euro betalen aan netbeheerkosten, afhankelijk van netbeheerder.
Groot verschil
Waarom dit verhaal? Omdat je bij verschillende elektrische auto’s een laadpaal voor thuis krijgt of tegen gereduceerd tarief een laadpaal voor thuis kunt kopen, inclusief installatie. Of dit een 11 kW of 22 kW laadpaal is, is per leverancier verschillend. Wat de fabrikant vaak vergeet te vertellen tijdens de aflevering, is dat een dikkere netaansluiting resulteert in flink hogere netbeheerkosten. Of je op jaarbasis een kleine 250 euro betaalt of 1.000 euro is toch een groot verschil. Nu klinkt thuis kunnen laden met 22 kW natuurlijk ontzettend leuk, maar het heeft wel een financiële impact.
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
wacht maar tot de wegenbelasting ingeschakeld wordt in 2025…alle electr autos zijn dik 500 kg zwaarder…DAN pakt de roverheid je weer KEIHARD terug voor al dit “gratis” rijden..
Ja, je moet mij treurig zien kijken als ik voorbij een benzinepomp rij. Nu één jaar een Zoë 52KWh. Teller op 23.000 km (was 35.000 geweest zonder Covid-19). Alleen maar thuis geladen (’s nachts) a 20 cent per KWh. Stroomrekening dus 60,-/maand hoger, poeh, poeh. Geen wegenbelasting, nauwelijks onderhoud (€ 80,-). En het rijdt fantastisch. Het enige minpunt is de lagere actieradius als het koud is.
Dan wordt elektrisch rijden toch wel heel duur.