ZERReporters met handelsmissie naar EVS25 in China (4 – slot): wat is Geely eigenlijk van plan?
Jurjen:
Bezoek aan Geely
Geely is een Chinese autofabrikant die bij ons bekend werd door de overname van Volvo. Ze zijn ook bekend van de productie van de nieuwe taxi’s in Londen (zie foto). Geely is de 10e autofabrikant van China. Ze hebben ongeveer 150.000 werknemers en vier Universiteiten met rond de 500.000 studenten. De omzet is 20 miljard yuan, ongeveer 2 miljard euro. Als ik het goed heb onthouden ligt de gemiddelde kostprijs per auto rond de 5.000 euro.
Wij zijn hier natuurlijk voor de EV’s. In de showroom gaan we gretig op zoek, maar we kunnen ze niet vinden. Op EVS 25 hebben we er wel 2 gezien. Als we even later met de communicatiedirecteur om de tafel zitten, wordt onze eerste indruk bevestigd: Geely is een snel groeiende autofabrikant die massaal inzet op conventionele goedkope auto´s voor de Chinese markt. De verbrandingsmotoren hebben een technologische achterstand. Ze hebben nog veel te winnen op het gebied van de reductie van de uitstoot en veiligheid. Volvo biedt mogelijkheden op dit gebied. Gisteren is de Zweedse koning langs geweest met een delegatie om de onderlinge kennisoverdracht verder te versterken.
Geely is behoudender op het gebied van EV’s dan andere Chinese fabrikanten. Van de 42 geplande modellen zijn er maar 1 of 2 volledige EV´s. Zij verwachten dat de conventionele drive train nog zeker 10 jaar zal domineren. Geely denkt daarom dat pas na 2030 het omslagpunt zal komen. Het bedrijf heeft veel geïnvesteerd in conventionele technologie en dit is terug te zien in hun visie op EV’s. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat er de komende jaren nog een enorme vraag is naar conventionele auto’s met een lage prijs in China en Azië. Daarna hebben we de productiefaciliteiten van Geely bekeken. Volgens de experts waren deze al op een op zeer behoorlijk niveau. Helaas kunnen we van Geely de komende jaren nog weinig verwachten op EV gebied, maar wel een eerlijk antwoord…
Nog geen reacties