ZERReporters met handelsmissie naar EVS25 in China (2)
Na de break hun posts. In de staart een link naar een artikel over de Chinese ‘wonderaccu’s’ van Thundersky.
Roland:
Het is lastig om foto’s en berichten over te krijgen met de boycot van twitter etc. Ik heb ze wel op Flickr gekregen, uiteindelijk. Het worden nu geen lange teksten maar zal impressie proberen over de brengen:
De opening was in een gigantische zaal met veel Chinezen achter een gigantische tafel.
Veel aandacht voor elektrische bussen vanwege het plan van de centrale overheid om op korte termijn in 10 steden al het busverkeer elektrisch te maken. Het grootste is nog niet op het kwaliteitsniveau van Europa.
In alleen al het jaar 2009 zijn bijna 13 miljoen auto’s verkocht in China. De markt is zo gigantisch en groeit zo snel dat ze niet aan exporteren toe komen. Mochten ze dat toch doen dan komt eerst Amerika, daarna Europa en dan eens zien wanneer Nederland aan de beurt komt.
Volkswagen gaat groot uitpakken in China met elektrische auto’s. Het lijkt er op dat ze marktaandeel EV’s in China kunnen pakken terwijl ze in Europa verder gaan met schone dieseltechniek.
Het aantrekkelijk vormgeven van oplaadpunten is nog niet tot China doorgedrongen. Deze oplaadpunten kunnen wij nooit kwijt in onze binnensteden. Er komt wel per transactie een mooi geprint bonnetje uit!
Er worden tegelijkertijd meer dan 200 wetenschappelijke studies gepresenteerd op A0 posters. Er zijn zomaar 20 studies interessant en direct toepasbaar op de Nederlandse markt. De proceedings zal ik later doorsturen.
Jurjen:
EVS25 is nu echt begonnen. Gisteren zijn we naar de bijbehorende EV-beurs geweest. Fabrikanten tonen de nieuwste EV’s, de laatste ontwikkelingen op het gebied van snelladers, batterijen, hybride- en elektromotoren. De bezoekers kunnen proefritten maken.
Het meest opvallende is de dominantie van de Chinese EV fabrikanten. De overheid heeft haar beleid op EVS 25 gepresenteerd en de cijfers zijn onvoorstelbaar. De komende 3 jaar gaat de Chinese overheid 150.000 EV’s subsidiëren in 20 steden. In 2015 moeten er 1 miljoen EV’s in China zijn (5 % van de markt) en in 2020 5 miljoen.De plannen voor de bussen zijn nog ambitieuzer. Een bus veroorzaakt ongeveer 30x zoveel uitstoot als een gewone auto. Dit wordt vooral veroorzaakt dat een auto 22 uur oer dag stilstaat en een bus een groot deel van de dag rijdt. De Chinese overheid zet groot in op elektrische bussen. Helaas heb ik de gepresenteerde getallen door 1 van de partijleiders niet precies opgeschreven maar voor komend jaar zijn het er ongeveer 10.000 en dit loopt tot 2020 op naar een paar miljoen. Ik zal nog proberen de precieze cijfers te achterhalen.
Verder wordt er ingezet op elektrische scooters, waarvan er nu al meer dan 100 miljoen van zijn. Er zijn plannen voor 2000 wisselstations. China heeft een eigen fast charge standaard neergelegd voor bussen en auto’s.Dit beleid is duidelijk terug te zien op de bijbehorende beurs. Elke Chinese autofabrikant presenteert een aantal EV’s of PHEV’s. Er zit nog veel kaf tussen het koren, maar de belangrijkste boodschap is dat Chinese fabrikanten het heel serieus aanpakken, aangejaagd door de Chinese overheid.. Wat verder opvalt is het grote aantal elektrische- en hybride bussen. De kwaliteit benadert nog niet de Nederlandse maatstaven, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel.
Als Nederlandse vertegenwoordiging hebben we een eigen stand waar Chinese ondernemingen informatie krijgen over mogelijkheden in Nederland. Verder voeren we onder aanvoering van Ruud Koornstra en Prins Maurits van het Formule E-team gesprekken met grote Chinese partijen om heb te interesseren voor Nederland als uitvalsbasis voor Europa.
Roland:
De EVS25 is gisteren afgesloten met een grootse ceremonie in de plenaire zaal. Op de beursvloer waren voornamelijk Chinese bedrijven met mooie namen als Build Your Dreams, Thundersky, Cherry en Jili. Daarnaast de grote westerse automerken die de Chinese markt gaan veroveren. En de markt voor elektrische voertuigen in China is de komende jaren enorm.
De voorzitter van World Electric Vehicle Association, Mr Wang, heeft een samenvatting gegeven van de activiteiten. Het gaat over een nieuw DNA voor de auto-industrie van petroleum naar elektriciteit, naar voertuigen die altijd connected zijn, van mechanische systemen naar geautomatiseerde systemen, tailored use vehicles in plaats van een standaardauto.
Het was een tentoonstelling van 45.000 m² en 350 stands met in totaal 220 elektrische voertuigen en bezoekers uit 46 landen. Bezoekers komen van universiteiten, bedrijven en overheden. De organisatie is in handen van de WEVA en de zusterorganisaties in Europa (AVERE), USA (EDTA) en Azië (EVAAP). De volgende conferentie EVS26 is in mei 2012 in Los Angeles.
Tijdens de sluitingsceremonie zijn de E visionary city awards uitgereikt aan Shenzen, Portland en natuurlijk aan Amsterdam!
De Nederlandse handelsdelegatie gaat verder bezoeken brengen aan bedrijven als BYD en Wanxiang en daarnaast diverse pilotprojecten bezoeken in Hangzhou en Shanghai.
Artikel Dagblad van het Noorden
Chinezen redden ‘de mensheid redden’ met wonderaccu
‘De aarde zucht en steunt. Ze kan het niet langer tolereren: 800 miljoen auto’s op benzine die over haar oppervlak scheuren en haar ondertussen vernietigen. Maar wij gaan de mensheid redden’. Deze ambitieuze boodschap komt uit een tamelijk onambtieus gebouw, het hoofdkantoor van het Chinese bedrijf Thundersky, aan de rand van Shenzhen in het zuiden van het land.
Visit Thunderksy hier!
En bekijk hier EVS25 ZERReport deel 1
Nog geen reacties