Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting
Staatssecretaris Wiebes van Financiën en de regeringspartijen VVD en PvdA gaan mee in het autobelastingplan van autobrancheverenigingen, milieuorganisaties en werkgeversorganisatie VNO-NCW. Daarin staat dat volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en zakelijk rijders zijn 4 procent fiscale bijtelling verschuldigd.
Dat heeft Wiebes in een brief aan de Tweede kamer laten weten. In het gewijzigde autobelastingplan voor ‘tussenjaar 2016’ blijven vier bijtellingscategorieën over: 4, 15, 21 en 25 procent.
Wat kunnen we verwachten?
Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en zakelijk rijders zijn 4 procent fiscale bijtelling verschuldigd.
Plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 g/km komen in aanmerking voor 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Wat betreft wegenbelasting geldt voor deze categorie een “halftarief”, waarbij geen provinciale opcenten worden gerekend. Auto’s met 51 t/m 106 gram CO2/km vallen in de categorie van 21 procent. Voor de rest dient 25 procent te worden bijgeteld.
“Het nieuwe plan is goed voor het milieu en kost de schatkist geen geld”, aldus Wiebes in een reactie. Ook houdt het rekening met de doelstelling om in 2020 circa 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen en het zorgt voor ‘meer continuïteit’ op de automarkt. Het plan moet nog wel door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.
Aangepast voorstel
Het eerste autobelastingplan van Wiebes werd afgeschoten door zijn eigen partij (VVD). Later kwam hij met een aangepast voorstel, maar ook dat ondervond grote weerstand.
RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), werkgeversorganisatie VNO-NCW, MKB Nederland, Natuur & Milieu en Milieudefensie staken de koppen bij elkaar en presenteerden een gezamenlijk, breed gedragen alternatief. De staatssecretaris uitte zich direct enthousiast en stuurde het plan naar de Tweede Kamer. In het nieuwe autobelastingplan voor 2016 is de bijtellingscategorie van 18 procent komen te vervallen. Daardoor wordt de fiscale ruimte tussen plug-inhybrides en conventionele auto’s groter. Volgens de betrokken partijen wordt daarmee ongewenste marktverstoring voorkomen.
Nog geen reacties