Wegenwacht op cursus voor onderhoud aan elektrische auto’s
Bijspijkercursus
Met de bijspijkercursus speelt de ANWB in op de verwachte toestroom van volledig elektrische auto’s. Volgens de automobilistenvereniging stijgt dat aantal van ruim 1.500 nu naar 200.000 in 2020. Markus van Tol namens de ANWB: “We zijn aan het voorsorteren, want het ziet er naar uit dat de elektrische auto’s enorm in populariteit zullen toenemen.”
Nieuwe veiligheidsnorm
Een deel van de autobranche, waaronder de ANWB, bergingsbedrijven, schadeherstellers en banden- en reparatiebedrijven als Profile Tyrecenter en Autoglaz, werkt aan een nieuwe veiligheidsnorm voor elektrische auto’s. Die moet begin 2013 gereed zijn. Gedacht wordt aan het verplicht stellen van het gebruik van rubber handschoenen, rubber matten op de grond en veiligheidsmaskers. De huidige norm NEN3140 is bestemd voor de installatiebranche en draait om elektrische techniek in woningen en bedrijven. Die norm volstaat volgens die organisaties niet bij pech, schade of berging van een elektrische auto.
Levensgevaarlijke situatie
“Als er elektrische hoogspanningskabels los komen te liggen en in contact komen met de kooiconstructie, dan heb je een potentieel levensgevaarlijke situatie”, aldus Van Tol. Volgens van Tol kan blootstelling aan 50 tot 60 volt gelijkstroom al dodelijk zijn. Bij gangbare brandstofauto’s loopt het voltage niet hoger op dan 12. Bij elektrische auto’s bestaat een grotere kans op het ontstaan van brand en kortsluiting. Garagebedrijven en autodealers aangesloten bij RAI en BOVAG werken niet mee aan de nieuwe veiligheidsnorm. Zij zijn van mening dat de monteurs van merkdealers voldoende getraind worden.
Nog geen reacties