Weekoverzicht: ‘Hoeveel is de elektrische occasion waard?’
Waarschuwing Alphabet Lease
De elektrisch rijder kreeg deze week een fikse waarschuwing. Alphabet Lease waarschuwde rijders van Opels Ampera om vooral elektrisch te rijden. De Ampera kan 80 kilometer volledig elektrisch rijden, daarna schakelt de range extender in. De totale actieradius van de Ampera is circa 500 km. Uit een steekproef bleek dat het opgegeven normverbruik van 1,2 l/100 km (1:83), in de praktijk kan oplopen tot 6,5 l/100 km (1:15). In dat laatste geval rijdt de Ampera grote stukken op de range extender. Een duur grapje, waar in berekeningen geen rekening is gehouden. Dat kan uiteindelijk resulteren in naheffingen tot wel 8.000 euro, behoorlijk dus. Wie overigens een beetje geld heeft en graag lange stukken elektrisch wil rijden, moet gewoon een Tesla Model S aanschaffen. Vorige week ontvingen de eerste enthousiaste klanten de auto, deze week gingen de autojournalisten los. Met louter positieve recensies als gevolg. Alhoewel, een volwaardige test zat er niet in. Er kon slechts twee keer tien minuten gereden worden met de Model S.
Driving Business Goes Electric
Dan het congres Driving Business Goes Electric, georganiseerd door vakblad Automobiel Management.Tal van inspirerende sprekers zorgde voor een aantal interessante inzichten. Zo hoorden we dat stroom over pakweg 1o jaar geheel gratis is, het plan van de overheid om in 2020 1 miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben onhaalbaar is en dat de gemiddelde elektrische occasion -vanwege de snelle technologische vooruitgang van de accutechnologie- nul euro waard is. Hier en hier zijn de uitgebreide samenvattingen terug te lezen. Een samenvatting van deel 3 van het congres volgt later. De domper dat de elektrische occasion waarschijnlijk niet zoveel waard is kent overigens twee gezichten. Voor de eigenaars van EV’s vervelend nieuws, de auto kent een zeer lage restwaarde en levert daarom weinig winst op bij verkoop. Voor inwoners van de Utrechtse binnenstad is die lage restwaarde juist een fijne bijkomstigheid. Waarom Utrecht? Als het aande Utrechtse Groen-Links-wethouder Frits Lintmeijer ligt, komen benzine-auto’s ouder dan 12 jaar en dieselauto´s ouder dan 8 jaar , niet meer binnen de singels. Aan de ene kant een draconische maatregel om de stad te laten voldoen aan Europese CO2-normen, aan de andere kant kan het een flinke motivatie zijn om vooral een elektrisch ‘afdankertje’ te kopen. Dan moet de EV dus wel betaalbaar worden voor de gemiddelde burger. Niet iedereen is het overigens met de maatregel van Lintmeijer eens. We zijn dan ook benieuwd wat jullie ervan vinden. Is het weren van oude ‘vervuilende’ auto’s uit binnensteden een juiste stimulans voor de EV? Laat je reactie hieronder achter.
Nog geen reacties