Wat wil BMW met deze Vision M NEXT vertellen?
600 pk sterke plug-in hybride sportcoupé
Elke conceptcar van een autofabrikant heeft een boodschap, zo ook deze spectaculaire BMW Vision M NEXT. Wat wil BMW met deze conceptcar vertellen? We vragen het aan Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.
De designer aan het woord
“De BMW Vision M NEXT biedt een blik in de toekomst van sportief rijden”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. “De BMW Vision iNEXT heeft al laten zien hoe autonoom rijden het leven aan boord van onze auto’s zal veranderen; de BMW Vision M NEXT demonstreert hoe state-of-the-art technologie ook de ervaring van zelf rijden nog puurder kan maken en de bestuurder emotioneel meer betrokken. Bij beide modellen ligt de focus sterk op de mensen die erin zitten. Design en technologie maken de ‘EASE’ en ‘BOOST’ ervaringen natuurlijker en nog intenser.”
Rijplezier in de toekomst
Oké, dus in de toekomst kan een bestuurder kiezen of hij zelf wil rijden of zich juist laat rijden. In de EASE-modus neemt de auto taken over en heeft de bestuurder tijd voor ontspanning. In de BOOST-modus moet je zelf rijden. BMW: “Met de Vision M NEXT onthult BMW zijn kijk op hoe rijplezier er in de toekomst zou kunnen uitzien voor wie het liefst zelf het stuur in handen neemt. “De conceptcar biedt een voorproef van de geëlektrificeerde toekomst van BMW M door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder. Intelligente technologieën in de auto bieden uitgebreide maar zorgvuldig gerichte assistentie om hem of haar tot de ultieme bestuurder te maken.”
Opvallende kleuren
Het uiterlijk van de BMW Vision M NEXT is geïnspireerd op de BMW i8 Plug-in Hybride, maar er zijn grote verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar het lage, wigvormige silhouet, de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. De voor- en achterkant zijn afgewerkt in de matte neontint Thrilling Orange. De carrosseriekleur heet Cast Silver metallic.
Power PHEV aandrijfsysteem
Onderhuids schuilt een zogeheten Power PHEV aandrijfsysteem met keuze uit elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een viercilinder turbobenzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts drie seconden. In de BOOST+ modus is tijdelijk extra vermogen beschikbaar. De maximale actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 100 kilometer. Over het accupakket doet BMW geen uitspraken.
Nog geen reacties