Vriendelijke, vrolijke, verrassende Renault ZOE
Eind mei kwamen de eerste Renaults ZOE in Nederland op de weg. Inmiddels rijden er vele tientallen. Dit is dé troef van Renault in de categorie volledig elektrische auto’s. Hij is betaalbaar, heeft een fiks bereik en ziet er op de koop toe ook nog leuk uit. Hij is dus geknipt voor de EV markt.
Voor liefhebbers van achtergronden: onderaan dit verslag een kort interview met Simon Luque, Renaults ZE baas.
Bereik in de praktijk
De eerste Nederlandse ZOE-rijders melden dat ze zo maar 150 tot zelfs meer dan 170 kilometer uit een volle acculading halen. Niet slecht voor een praktijkresultaat. Zeker als je bedenkt dat de bestuurders nog moeten wennen aan de techniek en er dus nóg meer in zit. Met zulke cijfers is de ZOE een geweldige belofte voor de 100% elektrische markt.
We reden de auto ook een aardig stukje en na 309 kilometer komen we op een verbruik van 17,5 kWh/100 km. Neem je de beschikbare accucapaciteit van 22 kWh, dan halen we met deze cijfers een bereik van 125 kilometer. Daarmee eindigen we helaas in het “rechterrijtje” van het ZOE-klassement. Kennelijk toch iets te gretig gereden. De wetenschap dat we korte ritten voor de boeg hadden maakte ons zorgelozer.
Aardig om te vergelijken: de Nissan LEAF waarmee we vertrouwd zijn, verbruikt nu zo’n 13 kWh/100 km (verbruik juni over 874 km). Dan rij je de accu leeg in 146 km. Ondanks een lager verbruik en een 24 kWh–accu komen we minder ver dan de ZOE-rijders.
Hoe dat zit? Van de ZOE-accu is 22 kWh beschikbaar voor het rijden zelf. De 24 kWh van de Nissan-accu betreft de bruto-opgave. Daarvan zijn er 19 kWh’s beschikbaar voor het rijden. Om de levensduur van de accu te maximaliseren kan hij niet te ver opladen of ontladen. De functionele bandbreedte is 80% van 24 kWh (19 kWh).
Overigens hanteert Renault ook een boven en ondergrens voor op- en ontladen om de accu te beschermen. In de informatie wordt niet de technische capaciteit vermeld, maar de bruikbare capaciteit.
[parallex id=”1″]
Het rijden: dat gaat vlot!
Genoeg gecijferd, over naar het rijden. De ZOE laat hier geen punten liggen. Hij rijdt vlot, stil en licht. Het gewicht van 1.400 kilo voel je niet echt. Met 220 Nm trekkracht en 65 kW motor zit het wel snor. Door de hoge zitpositie en sierlijke styling krijg je niet de indruk dat het een soort stadsracer is. Maar vlug issiewel hoor! Met de eco-knop is het elektrisch temperament te temmen, wel ligt de maximumsnelheid dan op 95 km/u. Niet voor de snelwegen dus. De ZOE ontmoedigt sowieso snel rijden: als je het snelheidspedaal verder intrapt is er steeds meer weerstand voelbaar.
Hoewel compact en voorzien van een flink accupakket, biedt de Renault een keurige laadruimte van 338 liter. In deze klasse een prima cijfer. Voorin is veel ruimte, achterin merk je dat de ZOE een compacte auto is. De achterbank staat relatief hoog vanwege de accu eronder.
En aan de binnenkant?
Niet alleen voor de elektrische aandrijving (en alle bijbehorende voordelen) verdient de auto lof, ook de styling is raak. Hij ziet er sympathiek en vrolijk uit. Het is typisch een auto waar je als een blok voor valt. Is de buitenkant al prettig gelijnd, het interieur gaat nog een stap verder. Het is weliswaar een kwestie van smaak, maar de strakke witte panelen, de fraaie, zwevende middenconsole en digitale dashboard zijn zeer elegant. Het hele interieur straalt een plezierige rust uit door de ingetogen sierlijke vormen. De stoelen zijn daarnaast zacht en comfortabel, waardoor je met plezier instapt. En met tegenzin uitstapt.
Via het grote kleurenscherm in het midden bedien je R-Link voor navigatie, het vinden van laadpunten, het programmeren van opladen en verwarming en het doornemen van de rijstatistieken. Het werkt snel en simpel – ook voor digibeten is dit goed te doen. Renault meldt dat er apps komen en dat je e-mails en tweets kunt laten voorlezen door R-Link. Ook muziek luisteren, bellen en films kijken gaan via het systeem.
Kosten en bijtelling
We ronden het verhaal af met een overzicht van de kosten voor aanschaf en gebruik. De prijzen van de Zoe beginnen bij 20.990 euro voor de Life. De Zen en Intens hebben allerlei extra’s, zoals R-Link, en kosten 22.990 euro. Dat zijn de prijzen zonder accu. De accu huurt de koper van Renault, dat kan vanaf 79 euro. Daarmee is de Zoe-rijder verlost van elk risico wat betreft de levensduur van de accu. En ook van de investering van enkele duizenden euro’s om hem in één keer aan te schaffen.
Helemaal voordeelvrij is dit systeem niet: wie in 2014 de auto zakelijk gaat rijden, moet 7% fiscale bijtelling rekenen. En die is volgens de RDW mét de accu. Volgens de databank van de RDW bedraagt die 36.619 euro. Bijtelling ruim 200 euro per maand. Overigens is de discussie over het invoeren van de fiscale bijtelling nog niet uitgewoed.
Nog wat kosteninfo: de Zoe-rijder moet de accu wel apart verzekeren voor 9,35 euro per maand. En voor een aantal diensten (zoals op afstand starten en stoppen van het opladen, koelen/verwarmen en het krijgen van actuele laadpaalinfo) moet 179 euro betaald worden voor drie jaar gebruik. Alles bij elkaar toch een bedrag van 93 euro per maand. Voor snelladen (43 kW) brengt Renault een bedrag van 2 euro per volledige laadsessie in rekening. Allemaal niet reuzenveel, maar het laden zelf is ook niet gratis. Bij 1.000 kilometer per maand, komt er dus 10 cent aan extra kosten bij. Daarmee is het voordeel van rijden op stroom tegenover rijden op benzine als brandstof goeddeels verdwenen.
Lees hier onze eerste rij-impressie begin dit jaar
Interview Renault ZE Project Directeur Simon Luque
Simon Luque is de drijvende kracht achter Renaults Z.E.-activiteiten als EV Project Directeur. ZERauto sprak hem tijdens het congres Duurzame Mobiliteit (25 juni) georganiseerd door Automobiel Management.
Luque: ‘Renault heeft in 12 maanden tijd 4 ZE-modellen gepresenteerd. We zitten nu op 28.000 orders. De nieuwe Zoe doet het extreem goed in Frankrijk: dankzij een aanschafbonus is hij er vanaf 13.700 euro. Moet de overheid dat doen, de aanschaf met een incentive stimuleren? Het maakt het mogelijk nieuwe technologieën naar de consument te brengen, ook al zijn ze bij de start nog relatief duur. Daarmee zetten we gezamenlijk de stap naar duurzame mobiliteit. Zonder die steun bij de start is het veel moeilijker een nieuwe technologie naar de markt te brengen.’
De Fransman rijdt zelf ook in een Zoe en haalt 150 tot 160 kilometer op een volle accu – en niet alleen in de Parijse straten, bezweert hij. Minstens zo belangrijk als het bereik, zo betoogt hij daarna, is het makkelijk en snel kunnen opladen. De Zoe is op dat terrein koploper: ‘Onze Caméléon-lader is nieuw ontwikkeld: hij verwerkt wisselstroom, dus direct van stroomnet, van 3 kW tot 43 kW. Daarmee is het de meest veelzijdige techniek die er is.’
Bij een gewoon laadpunt van 3,6 kW duurt opladen 7 tot 8 uur. Er zijn ook laadpalen met 11 kW, dan is het in 3 a 4 uur gepiept. Op steeds meer plekken komen ook 22 kW-punten die de accu in een uurtje kunnen vullen. En steeds meer DC snelladers worden voorzien van een AC uitgang (43 kW) – dan is het een kwestie van 30 minuten om de accu tot 80% te vullen.
‘Daarnaast bieden we met 210 kilometer bereik, volgens NEDC testmethode, ook nog eens het grootste bereik in de EV-klasse.’
Nog geen reacties