Volvo werkt aan vliegwielhybride-techniek
Volvo werkt met toeleverancier SKF aan hybride-aandrijftechniek waarbij een vliegwiel remenergie opslaat die vervolgens gebruikt wordt tijdens het accelereren. Deze techniek die vergelijkbaar is met de KERS-techniek in de Formule 1 is al sinds de jaren ’80 in ontwikkeling bij Volvo. De eerste testresultaten zijn zo veelbelovend dat de Zweedse autobouwer serieproductie overweegt.
Al 30 jaar in ontwikkeling
Zo’n dertig jaar geleden monteerde Volvo voor het eerst een vliegwiel voor de opslag van remenergie in een Volvo 240. Destijds werd gebruikgemaakt van grote, zware vliegwielen van staal. Samen met toeleverancier SKF pakte Volvo dit principe in 2011 weer op, alleen nu met een vliegwiel vervaardigd uit koolstofvezel. De techniek is gehuisvest in een S60. Dankzij de hybride-aandrijving zijn de prestaties van de standaard viercilinderturbomotor behoorlijk toegenomen en zelfs vergelijkbaar met die van een s60 met een zescilinder turbomotor. Deze vermogensboot gaat overigens niet ten koste van brandstofefficiëntie. De vliegwielhybride S60 verbruikt namelijk 25 procent minder brandstof dan voorheen.
Mechanische hybride
Volvo noemt de techniek Flywheel KERS en benadrukt dat het hier niet gaat om elektrische ondersteuning. Het vliegwiel is gekoppeld aan de achteras terwijl de verbrandingsmotor de aandrijving van de voorwielen verzorgt. Via de automatische CVT-transmissie wordt bijvoorbeeld tijdens het remmen het vliegwiel aangedreven tot maximaal 60.000 toeren per minuut. De energie wordt vervolgens gebruikt tijdens het optrekken waardoor de brandstofmotor wordt ontzien. Het systeem levert een vermogen van 60 kW (80 pk) en de S60 sprint nu in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/uur.
Nog geen reacties