Volvo-topman sceptisch over doorbraak elektrische auto
EU Debate on Electromobility
Jacoby benadrukte tijdens het seminar “EU Debate on Electromobility” dat het huidige beleid van de EU om de elektrische auto te stimuleren, te weinig resultaten oplevert. Het ontbreekt volgens hem aan eenduidige stimuleringsmaatregelen die het voor de Europese consumenten aantrekkelijk maken om een elektrische auto te kopen. Ook vind Jacoby dat de EU te weinig geld beschikbaar stelt om onderzoek en ontwikkeling van elektrische auto’s te stimuleren. “De EU dreigt zijn technologische voorsprong op het gebied van elektrische mobiliteit te verliezen. Als de EU geen eenduidig beleid voert op dit gebied, komen Europese banen en de concurrentiepositie van Europese autofabrikanten in het geding.”
Transport
Jacoby zet ook vraagtekens bij de haalbaarheid van de Europese ambities om de uitstoot van het transport over de weg terug te dringen. Volgens het onlangs gepresenteerde ‘White Paper on Transport’ moet de Europese transportsector de uitstoot van CO2 in 2050 met 60 procent reduceren. Een van de speerpunten om die doelstelling te behalen is om het aantal stadsdistributietrucks met conventionele verbrandingsmotoren te halveren. Jacoby stel dat de EU te weinig investeert om verkoop van trucks met alternatieve aandrijving te stimuleren. Hij beroept zich op de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s.
“Vorig jaar bedroeg de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s nog geen 50.000 exemplaren. Dat is gelijk aan o,1 procent van de totale automarkt. Indien de omstandigheden niet veranderen, zal de auto met verbrandingsmotor de komende jaren de automarkt blijven domineren. Volvo blijft innoveren met de conventionele verbrandingsmotortechniek. De afgelopen twee jaar hebben we de gemiddelde CO2-uitstoot van onze motoren met 13 procent gereduceerd,” aldus Jacoby.
Nog geen reacties