Volvo start gelimiteerde productie C30 Electric
Tientallen voor Nederland
Volvo levert de eerste elektrische C30’s in eerste instantie aan leasemaatschappijen en overheden. Voor Nederland gaat het gaat om enkele tientallen auto’s. Andere belangrijke markten waar Volvo een aantal exemplaren van de elektrische C30 wil aanbieden zijn Zweden, België en Noorwegen. Als blijkt dat er meer vraag is naar de C30 Electric, kan Volvo de productie eventueel vergroten. Volvo laat de carrosserie in het Belgische Gent bouwen en monteert de aandrijflijn, de accu’s en hetbatterijmanagementsysteem in Göteborg. Ondanks het flinke accupakket veronderstelt Volvo dat de elektrische C30 net zoveel bagageruimte heeft als zijn niet-elektrische naamgenoot.
Weer of geen weer, 130 km
De elektromotor is krachtig genoeg om de C30 in minder dan vier seconden naar de 50 km/uur te stuwen. Op volle toeren haalt de auto een topsnelheid van 130 km/uur. Volledig opgeladen realiseert het accupakket een actieradius van 150 kilometer en opladen duurt zo’n zeven uur aan een huisstopcontact. Omdat het in Scandinavië best koud kan worden, heeft Volvo z’n best gedaan om de actieradius van de C30 Electric onder extreme kou te garanderen. De ingenieurs hebben de auto bijvoorbeeld voorzien van een standkachel en een brandstoftank voor bio-ethanol van 14,5 liter. Die kachel verwarmd de auto zonder dat er elektrische energie van het accupakket verloren gaat.
Nog geen reacties