Volvo bouwt vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s
Grotere focus op online verkoop
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volvo zal vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische modellen aanbieden. Tegen die tijd worden in het wereldwijde portfolio alle auto’s van Volvo met verbrandingsmotor uitgefaseerd, inclusief modellen met hybride technologie. De transitie van Volvo naar een volledig elektrische autofabrikant maakt deel uit van een ambitieuze strategie om de ecologische voetafdruk van de levenscyclus per auto consequent te verkleinen.
Sterke vraag naar geëlektrificeerde Volvo-modellen
Volvo heeft dit besluit ook genomen op basis van de verwachting dat wetgeving – alsook een snelle uitbreiding van een toegankelijke hoogwaardige oplaadinfrastructuur – de acceptatie door de consument van volledig elektrische auto’s zal versnellen. De ambitie voor 2030 en een versnelling van de elektrificatiestrategie van Volvo is verder ingegeven door de sterke vraag naar geëlektrificeerde Volvo-modellen in de afgelopen jaren en de vaste overtuiging dat de markt voor auto’s met verbrandingsmotor krimpt.
Investeren in de toekomst
“Om succesvol te blijven, hebben we winstgevende groei nodig. Dus in plaats van te investeren in een krimpende onderneming, kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst – elektrisch en online”, stelt Håkan Samuelsson, CEO. “We zijn volledig gefocust om een leider te worden in het snelgroeiende, premium elektrische segment.”
Geen toekomst voor verbrandingsmotor
“Er is geen toekomst op lange termijn voor auto’s met een verbrandingsmotor”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer. “We zijn vastbesloten om een autofabrikant te worden die alleen elektrisch is en de transitie zou tegen 2030 klaar moeten zijn. Zo kunnen we aan de verwachtingen van onze klanten voldoen en een deel van de oplossing zijn als het gaat om de strijd tegen klimaatverandering.”
“Auto’s van Volvo met een verbrandingsmotor worden uitgefaseerd.”
Online te koop
De transitie van Volvo naar volledige elektrificatie gaat gepaard met een grotere focus op online verkoop en een completer, aantrekkelijker en transparanter dienstenaanbod onder de naam Care by Volvo. Alle volledig elektrische modellen zijn online beschikbaar. De eerste volledig elektrische Volvo is de XC40 Recharge P8 AWD. Dat model krijgt dit jaar nog een broertje. Daarna komen er nog meer volledig elektrische auto’s.
Veel elektrische modellen op komst
De komende jaren introduceert Volvo meer elektrische modellen. Het merk streeft ernaar dat in 2025 liefst 50 procent van de wereldwijde verkoop uit volledig elektrische auto’s zal bestaan en de rest uit hybrides. Tegen 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat volledig elektrisch zijn. Zoals gezegd vindt de verkoop van die auto’s volledig online plaats. Klanten kunnen straks kiezen uit vooraf samengestelde elektrische Volvo’s, die snel en eenvoudig zijn te bestellen en klaar zijn voor snelle levering. Dealers blijven belangrijk, ook in de toekomst, want ze blijven verantwoordelijk voor het geven van advies voor de aankoop, alsook het voorbereiden, afleveren en onderhouden van de auto’s.
Eenvoudiger
“De toekomst van Volvo Cars wordt bepaald door drie pijlers: elektrisch, online en groei”, aldus Lex Kerssemakers, Head of Global Commercial Operations. “We willen onze klanten gemoedsrust bieden en het bezitten van een Volvo volledig zorgeloos maken. Bijvoorbeeld door het eenvoudiger te maken om een Volvo aan te schaffen en ermee te rijden. Vereenvoudiging en gemak zijn cruciaal bij alles wat we doen.”
Care by Volvo
“Care by Volvo is in Nederland in 2019 gelanceerd als de flexibele abonnementsdienst van Volvo en wordt uitgebreid met een breder aanbod, gericht op gemak voor de klant. Bij het online aanschaffen van een elektrische Volvo biedt Care by Volvo een gemakkelijk totaalpakket dat zaken zoals service, garantie en pechhulp, maar ook verzekeringen omvat,” aldus Niels Demesmaeker, Online Business Director bij Volvo in Nederland.
Nog geen reacties