Volledig elektrische auto heeft last van plug-in hybride
De belastingvoordelen van plug-in hybrides zitten de opkomst van elektrische auto’s in de weg. Dat stellen diverse partijen uit de mobiliteitssector in een interview met Autoweek. Who is killing the electric car? The half electric car!
Opel Ampera
In november was ruim 2 procent van de verkochte personenauto’s een elektrische auto. Bijna 90% daarvan was een plug-in hybride. De Opel Ampera en de Toyota Plug-in Prius domineren momenteel de Nederlandse EV-markt. Volgens consultancybedrijf Aumacon blijft de volledig elektrische auto achter op plug-in hybride’s omdat de overheid onrealistische doelen heeft gesteld. Analist Clem Dickman van Aumacon: ” In 2015 zouden er namelijk 20.000 elektrische voertuigen moeten zijn, in 2020 zelfs 200.000. Om die doelen alsnog te behalen heeft de overheid de terminologie veranderd, waardoor ook voor plug-in auto’s dezelfde belastingvoordelen tellen als voor EV’s.”
Oplaadpalen Nederland
Ook Nissan Nederland, die de elektrisch aangedreven Leaf verkoopt, is het daar mee eens. Volgens het van oorsprong Japanse bedrijf, zou het belastingvoordeel beperkt moeten worden naar volledig elektrische auto’s. Nissan kondigde onlangs aan zelf ook met hybride auto’s op de markt te komen. Volgens Renault-importeur Armand van Veen is dat nog niet zo’n slecht idee: “Een veelgehoorde stelling is dat elektrische auto’s alleen van de grond komen als er een goede infrastructuur aan laadpalen is. Een dekkend netwerk kan gestimuleerd worden door het verkoopsucces van plug-in hybrides.”
Nog geen reacties