Volkswagen Golf GTE plug-in hybrid: de ongekroonde koning van leaseland
De komst van de plug-in hybride Golf GTE is voor traditioneel tankend Nederland wat een meteorietinslag was voor de dinosaurussen. Zakelijk rijders zullen vanaf nu heel hard moeten zoeken naar een excuus om hem níet te kopen. Bestellen kan al, de levering start in november.
GTE In het kort
Het verhaal is simpel. De Golf GTE biedt de kwaliteit en klasse van de overbekende Golf, evenals de praktische ruimte. Slechts de kofferruimte is wat minder diep, daar zit nu de benzinetank.
Hij heeft GT-achtige rijkwaliteiten en is zowel een hardloper als een sprinter. Dankzij de hulp van elektrische hybride-aandrijving kan hij (ook) heel zuinig presteren. Zuinig genoeg (1,5 l/100 km) om in aanmerking te komen voor 7% fiscale bijtelling.
Met de Golf GTE brengt Volkswagen de plug-in hybride naar het hart van de zakelijke automarkt. En van daaruit zal hij afrekenen met de traditionele modellen.
Kritische noot
In dit verhaal past wel een kritische noot. Volkswagen heeft nogal de tijd genomen deze auto uit te brengen. Al in de zomer van 2011 reed hij vrolijk rond als TwinDrive met bijna identieke techniek. Het lijkt erop dat de Duisters andere merken de kolen uit het elektrische vuur hebben laten halen om vervolgens een inhaalslag te maken.
Het zou nou aardig zijn geweest als in die 3 jaar ontwikkelingstijd de selectie van de in totaal 5 aandrijfopties simpeler was gemaakt. Nu is er een niet zo logische combinatie van 2 knoppen naast de pook: GTE (maximale performance) en E-mode (alleen elektrisch) plus de selectie van 3 hybride aandrijfcombinaties via een menustructuur op het touch screen. Maar goed, in feite zoekt de auto het veelal zelf wel uit.
[parallex id=”1″]
Techniek, bereik en laden
Even kort de techniek: er is een 150 pk sterke benzinemotor plus een 102 pk sterke elektromotor. De elektromotor is te vinden tussen de TSI-motor en de transmissie met dubbele koppeling (DSG). Een extra koppeling (de 3e) zorgt ervoor dat de benzinemotor wel of niet meewerkt.
De auto kan alleen elektrisch rijden tot 130 km/uur. De 8,8 kWh grote accu (onder de achterbank) zorgt voor een bereik van maximaal 50 kilometer (NEDC). Dan ligt het verbruik op 11,4 Wh/km. Volkswagen geeft aan dat het praktijkverbruik hoger ligt, richting de 17 Wh/km/ Dan komt het bereik op 30 volelektrische kilometers.
Van de 8,8 kWh accu is dus 5,7 kWh beschikbaar voor het rijden, wat neerkomt op 64%. Daarmee houdt Volkswagen een zeer royale marge aan – helemaal in de wetenschap dat het batterijpakket vloeistof gekoeld is. Het betekent feitelijk dat de auto in de toekomst naar meer dan 60 elektrische kilometer kan door de beschikbare accucapaciteit verder benutten. Misschien een upgrade als de accu capaciteit verliest na verloop van tijd?
Opladen gaat vlot, iets meer dan twee uur om de accu weer helemaal te vullen (3,6 kW). De rijder krijgt er ook een kabel bij om via een gewoon stopcontact wat langzamer te laden (2,3 kW) en dan duurt het net geen 4 uur.
GT-prestaties en hybride-training
De auto weegt door de elektrische techniek en accu zo’n 200 kilo meer dan de gewone 1.4 TSI. Maar goed, hij heeft wel 204 pk en 350 Nm aan boord. Dus loopt hij 222 km/u en staat de 100 km/u in 7,6 tellen op de klokken. Het is gewoon een snelle jongen die moeiteloos voortjaagt.
Een sportinterieur en een stevig geveerd onderstel ontbreken dan ook niet. Van de letters GTE is er niet een gelogen. Hij stuurt direct en trefzeker, de extra massa hindert daarbij niet, of het moet de kleinere bagageruimte zijn die met 272 liter nog zeer redelijk voldoet (uitbreidbaar tot 1.162 liter).
Hoe zuinig de auto rijdt (of hoe sportief) dat bepaalt de bestuurder. Met een beetje geluk kan bijna elke kilometer elektrisch gereden worden. Dat is aan de rijder. En daarom krijgt die van Volkswagen een training om het beste uit de auto te halen. Al zou een rijtraining op Zandvoort of Assen ook niet misstaan.
Om meteen een vraag te beantwoorden die bij veel Nederlanders leeft: ja, de GTE mag een caravan trekken. Hij is gehomologeerd voor 1.500 kilo aanhangwagengewicht (geremd).
[parallex id=”2″]
Prijs, leaseprijs en terugverdienen
De Golf GTE komt zeer compleet ter wereld – al is een wat groter touch screen wel wenselijk (meerprijs in Executive-pakket: 1.915 euro). Met een catalogusprijs van 36.995 euro is de Golf GTE geen echte budgetshopper. Hij is daarmee ongeveer even duur als een Golf GTI.
De leaseprijs die Volkswagen vraagt is 589 euro per maand (48 mnd/20.000 km/jaar). En dat is best stevig. Vergeleken met een zeer luxe versie van de Golf 1.4 TSI is de GTE zo’n 150 euro per maand duurder – zeg maar 2 tankbeurten. Elektrisch rijden kost 3,7 cent per kilometer (22 ct/kWh). Rijden op benzine is zo’n 12 ct/km. Het verschil van 150 euro per maand is dan met 1.807 km/maand gecompenseerd – dan zit je al voortzoevend meteen over je jaarlijkse leaselimiet en moet je 60 keer per maand de accu helemaal volladen. Dat zijn 2 volledige sessies per dag.
Maar goed, dan is het verschil in bijtelling er natuurlijk nog: de Golf GTE komt op netto nog geen 100 euro per maand. De Golf 1.4 TSI zitop ruim het dubbele. Da’s dus kassa voor de rijder.
Andere kandidaten?
Kan zakelijk rijdend en bijtellend Nederland om de Golf GTE heen? Misschien wel, de sluiproute heet A3 e-tron. Precies dezelfde techniek, in een Audi-jasje. En maar 10% duurder. In september komt Ford met de C-Max Energi. Iets goedkoper, zo mogelijk nog completer en ook een plug-in hybrid met 7% bijtelling.
De andere kandidaten zijn de Prius Plug-in van Toyota (iets duurder, minder sportief), de Outlander PHEV van Mitsubishi (veel groter, iets duurder) en de Volvo V60 PHEV (groter en duurder).
Nog geen reacties