VIN-nummer uitgelegd: hoe is het opgebouwd?
Achtergrond over het VIN-nummer
Hoe is het VIN-nummer ontstaan? Is dat er altijd geweest? En hoe is een VIN-nummer opgebouwd? In dit achtergrondverhaal gaan we dieper in op het VIN-nummer, beter bekend als het chassisnummer. Luister en huiver.
Chassisnummer nog niet heel oud
Het chassisnummer is er niet altijd geweest. Tot 1954 bestond het bijvoorbeeld niet. Een voertuig werd geregistreerd op basis van het motornummer. Dit was geen waterdicht systeem, want motoren werden geregeld vervangen en dus ging het mis in de administratie.
VIN
Vanaf 1954 gingen fabrikanten daarom serienummers gebruiken als VIN-nummer. Hierin zat geen regelmaat of uniformiteit. Dat ging door tot 1981. Pas toen kwam er een duidelijke richtlijn voor het nummer. Sinds 1981 bestaat het chassisnummer uit een combinatie van zeventien cijfers en letters. Een fabrikant is verplicht om deze regels te volgen. De letters O en Q worden niet gebruik in een chassisnummer, want die letters kun je ook lezen als een nul (0) of negen (9). Op basis van het VIN-nummer wordt (eigendoms)informatie over het betreffende voertuig opgeslagen. Dat is handig voor een import auto die je uit het buitenland haalt. Want zo kun je informatie opvragen over het model waar je een oogje op hebt.
Diverse locaties
Waar de fabrikant een VIN-nummer plaatst, is bij elk model verschillend. Het is in ieder geval een locatie waar het VIN-nummer zelfs na een zware aanrijding nog afleesbaar is. Bekende locaties zijn op het dashboard aan de bestuurderskant achter de voorruit. Van buitenaf is het VIN-nummer dan afleesbaar. Onder de motorkap is een andere bekende plek, bijvoorbeeld op het chassis of voor het motorblok. Je vindt het VIN-nummer ook onder het reservewiel onder de motorkap, onder de vloermat op de chassisbalk, bij het achterwiel en in de deuropening op de B-stijl. Voor de locatie van het VIN-nummer bestaan geen richtlijnen, voor de opbouw van het chassisnummer wel.
Fictief VIN-nummer
Een voorbeeld van een (fictief) VIN-nummer is JMZMA18P300211673. Tijd om de boel te ‘ontleden’.
JMZ = WMI – 3 tekens
MA18P3 = VDS – 3 tekens
00211673 = VIS – 8 tekens
Samen: 17 tekens
WMI
Onder het WMI verstaan we een wereldwijd symbool van een fabrikant. Deze code is toegewezen aan een fabrikant zodat eenvoudig kan worden achterhaald wie de fabrikant is. Deze WMI-code bestaat altijd uit drie tekens, dat kunnen letters en cijfers zijn. De code wordt altijd toegekend door een bevoegde autoriteit van het land waar het hoofdkantoor van de fabrikant is gevestigd.
VDS
De VDS-code communiceert met het modeltype. Deze code bestaat uit zes tekens en geeft in codetaal een beschrijving van het model, inclusief de kenmerken. De volgorde en betekenis van de cijfers worden door de fabrikant bepaald.
VIS
Dan is er nog het VIS-nummer, het serienummer bestaande uit acht tekens. De laatste vier zijn altijd cijfers. Het wordt fabrikanten aanbevolen dat het bouwjaar op de eerste en de productieplaats op de tweede positie van het VIN wordt aangegeven. Het ‘jaar’ kan slaan op het modeljaar van het voertuig of voor het kalenderjaar waarin het voertuig is gebouwd.
ISO 3779
De volgorde van de combinaties WMI, VDS en VIS waaruit het VIN-nummer opgebouwd is, moet altijd gelijk zijn. De inhoud en de opbouw van het VIN-nummer is bepaalt op grond van ISO 3779.
Nog geen reacties