Vier feiten over Audi’s nieuwe project ‘Artemis’
Nieuwe ‘halo car’ voor Audi in aantocht
Markus Duesmann, sinds april de nieuwe CEO van Audi AG, richt een nieuwe afdeling op die versneld nieuwe modellen gaat ontwikkelen. Onder de projectnaam ‘Artemis’ gaat een team van auto- en technologiespecialisten – als een eerste stap – een nieuwe ‘halo car’ voor Audi ontwikkelen.
Elektro-inspanningen
Duesmann: “Met 75 geplande elektrische auto’s tegen 2029 vergen alle elektro-inspanningen momenteel de volledige capaciteit binnen de Volkswagen Groep. De vraag was hoe we extra hightechprojecten op de rit konden krijgen en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden in de markten kunnen benutten, zonder de beheersbaarheid van bestaande projecten in gevaar te brengen.”
FEIT 1
Om die reden heeft Duesmann groen licht gegeven voor project ‘Artemis’. Het projectteam krijgt een grote mate aan vrijheid en gaat werken op wereldwijd niveau, vanuit de hightech hub op de INCampus in Ingolstadt tot aan de westkust van de Verenigde Staten.
FEIT 2
‘Artemis’ zal zich focussen op nieuwe technologieën voor elektrisch, verregaand autonoom rijden. De eerste taak van het team is het ontwikkelen van een zeer efficiënte elektrische auto die begin 2024 op de markt moet komen.
FEIT 3
Alex Hitzinger, een succesvolle hoofd-engineer uit de autosport en momenteel verantwoordelijk voor autonoom rijden binnen de Volkswagen Groep, wordt verantwoordelijk voor project ‘Artemis’.
FEIT 4
Voor het nieuwe project staan in potentie alle middelen en technologieën van de gehele Volkswagen Groep ter beschikking. Duesmann en zijn collega’s verwachten dat project ‘Artemis’ een blauwdruk gaat worden voor de toekomstige ‘agile’ ontwikkeling van auto’s binnen de voltallige Volkswagen Group.
‘Artemis’ zal zich focussen op nieuwe technologieën voor elektrisch, verregaand autonoom rijden.
Is dat ook echt wat de huidige automobilist wil?
Zelf rijden is, wat mij betreft, véél leuker dan gereden worden!
Veiligheidssystemen en automotieve hulpmiddelen zoals adaptieve cruise control zijn geweldig, maar dienen ter ondersteuning van het autorijden.
Audi wil net als Renault zich focussen op autonoom rijden.
De vraag is echter: wil de huidige en toekomstige generatie automobilisten dat ook?