Verleden, heden en toekomst van de elektrische auto in boekvorm
De elektrische auto kon honderd jaar geleden al niet concurreren met conventionele benzineauto’s, dus waarom nu wel? Auteur Jan Wouters schrijft in zijn nieuwe boek De elektrische auto: is het marktaandeel van 1914 in 2020 haalbaar? over de kans dat de geschiedenis zich herhaalt en hij gaat in op de voorspellingen van een gouden toekomst.
Jan Wouters, directeur van het Nederlandse Centrum voor Autohistorische Documentatie, neemt de lezer mee in de geschiedenis en beschrijft de ondergang van de elektrische auto begin vorige eeuw. Meer dan honderd jaar geleden was de ontwikkeling van emissievrije voertuigen al in volle gang, maar uiteindelijk kon de elektrische auto niet concurreren met conventionele benzineauto’s. Het hoogtepunt werd bereikt omstreeks 1914, toen in Amsterdam en Haarlem zo’n zeventig elektrische taxi’s rondreden. Het marktaandeel van de elektrische auto in Nederland bedroeg toen 2,4 procent. Nu streeft de Nederlandse overheid naar 200.000 elektrische auto’s in 2020, wat toevalligerwijs overeenkomt met een marktaandeel van zo’n 2,4 procent.
Wouters vraagt zich openlijk af hoe groot de kans is dat de geschiedenis zich herhaalt en waarop de voorspellingen van een gouden toekomst zijn gebaseerd. Tegenwoordig duurt het circa 90 seconden om de accu van een Tesla te wisselen, terwijl ze dat eind 1800 in New York al in 80 seconden deden. De eerste plug-in hybride die in 1903 in Londen werd gelanceerd, werd bejubeld als hét concept van de toekomst. Begin jaren negentig werd elektrisch rijden opnieuw gelanceerd, maar kort daarna verschoof de aandacht naar waterstof als techniek van de toekomst.
Datzelfde patroon is nu zichtbaar. Men wil te snel. Er heerst teleurstelling als ontwikkelingen te langzaam gaan en de aantallen te klein zijn. Nieuwe technieken worden te snel omarmd als ‘redder in nood’. In 2000 werden al de eerste waterstofauto’s aangekondigd, maar die kwamen er niet. Waarom nu wel..?
Jan Wouters studeerde Technologie- en Innovatiebeleid en Bedrijfswetenschappen en deed onder meer onderzoek naar de ondergang van de Wankelmotor vanuit technisch en economisch oogpunt. Het boek De elektrische auto: is het marktaandeel van 1914 in 2020 haalbaar? ligt nu in de winkel.
For example, Akt1 stimulates eNOS in endothelial cells but not in VSMCs priligy farmacias del ahorro