Verkoop gebruikte elektrische auto’s sterk in de lift
Ook PHEV's meer in trek
De afgelopen jaren zijn de verkopen van nieuwe elektrische auto’s snel gestegen. Deze auto’s komen nu steeds meer op de occasionmarkt. Ook gebruikt blijken ze populair te zijn, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive.
Sterke groei
In de eerste helft van 2018 verkochten autobedrijven 1.358 volledig elektrische occasions, vorig jaar waren dat er al 3.749 en in de eerste helft van 2020 is dat doorgegroeid naar 7.303 auto’s. Dat zijn er dus 95 procent meer dan vorig jaar, bijna een verdubbeling.
Ook plug-in hybrides in trek
De verkopen van gebruikte plug-in hybrides groeien ook nog steeds. In de eerste helft van 2020 verkochten autobedrijven 10.391 van dergelijke occasions, 50 procent meer dan in 2019. Daarmee verkochten zij meer gebruikte plug-in hybrides dan LPG-auto’s, en ook de volledig elektrische auto’s hebben dit jaar de LPG-occasions ingehaald. Daarmee staat elektriciteit na benzine en diesel nu op de derde plaats.
Kleinere EV’s populair bij particulieren
De volledig elektrische auto die het meest als occasion wordt gekocht door particulieren is in 2020 de Renault Zoe. De Tesla Model S werd vorig jaar nog het meest verkocht, dit is nu één van de weinige modellen waarvan verkopen juist terugliepen. Particulieren kopen vooral kleinere EV’s. En dat is logisch: het aanbod van kleine, meer betaalbare EV’s is fors toegenomen.
EV-subsidieregeling particulieren
Sinds 1 juli 2020 biedt de overheid particulieren een aankoopsubsidie van 2.000 euro op een gebruikte elektrische auto. Die geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Van de elektrische auto’s die nu in ons land rondrijden, voldoet ongeveer een derde aan deze eisen, in totaal 42.855 auto’s. Een groot deel hiervan is echter nog geen 1,5 jaar oud en zal voorlopig niet op de occasionmarkt worden aangeboden.
Actieradius in praktijk gemiddeld 330 km
Voor veel gebruikers is de actieradius van een elektrische auto van groot belang. Auto’s die niet aan de subsidie-eis van minimaal 120 km voldoen, zijn er dan ook nauwelijks in ons land. Van de volledig elektrische auto’s in het huidige wagenpark heeft 55 procent een actieradius van meer dan 400 km en 27 procent komt volgens fabrieksopgave zelfs verder dan 500 km.
In de praktijk blijkt dat vaak wat lager te liggen en haalt maar een kwart van de elektrische vloot auto’s 400 km. Bij 65 procent ligt de bruikbare actieradius boven de 300 km. Dat lijkt voor de meeste mensen voldoende voor dagelijks gebruik. 98 procent van de elektrische auto’s in ons land is geschikt voor snelladen. Daarmee is de auto in gemiddeld 33 minuten geheel opgeladen.
Cijfers januari – juni 2020 (tussen haakjes januari – juni 2019)
1 – Renault ZOE – 393 (263) – +49 procent
2 – Tesla Model S -375 (382) – -2 procent
3 – BMW i3 – 331 (179) – +85 procent
4 – Nissan LEAF – 282 (223) – +26 procent
5 – Opel Ampera-e – 266 (5) – +5220 procent
6 – Volkswagen e-Golf – 155 (50) – +210 procent
7 – Tesla Model 3 – 151 (18) – +739 procent
8 – Hyundai IONIQ – 105 (42) – +150 procent
9 – Fiat 500 – 103 (126) – -18 procent
10 – MG ZS EV – 97 (0)
This iss very interesting, You arre a vedry skilled blogger.
I’ve joined yur rsss feed and look forward to seeking mopre of ylur
mzgnificent post. Also, I’ve shared your sitte iin my social networks!