Verkoop elektrische motorfiets in 3 jaar verdubbeld!
Nieuwe motormerken heer en meester op het EV-speelveld
Nederland is in Europa na Frankrijk het land met de meeste elektrisch aangedreven motorfietsen. 562 zijn het er. Dat is niet veel, maar wel dik 100% meer dan drie jaar geleden. Is dit een trend?
ZERO luidde komst elektrische motorfiets in
ZERO Motorcycles beet in ons land in 2013 het spits af met elektrische motorfietsen. De ZERO DS is een creatie van het in Californië (Santa Cruz) gevestigde bedrijf. Toen kon je die kopen voor 15.995 euro. Voor een particulier een fors bedrag, maar door destijds gebruik te maken van de investeringsregelingen Mia en Vamil konden bedrijven volstaan met een investering van iets meer dan vier mille. Samen met de paar euro aan stroom per keer laden en het geringe onderhoud wordt het rijden aantrekkelijk voordelig.
Lees ook: test met Zero DS
Aanbod groeit
Inmiddels is de keuze veel groter. Het zijn op BMW na nagenoeg allemaal nieuwe merken die zich op de markt van elektrische motorfietsen hebben gestort. Oké Harley Davidson komt over enkele jaren ook met een elektrische motor, de Revelation. Bij de nieuwkomers zitten beslist zeer aantrekkelijk ogende machines, waarbij je in eerste instantie totaal niet verwacht dat ze een elektromotor hebben. Met prestaties en rijgedrag doen ze niet onder voor een superbike met benzinemotor. De batterij is na goed honderd kilometer echter wel leeg en opladen kost nog altijd meer tijd dan tanken. Bij snelladen, en dat is in veel gevallen mogelijk, sta je tussen de 20 en 30 minuten aan de laadpaal afhankelijk van de grootte van de batterij.
Fluisterstil cruisen
En dan het geluid: fluisterstil zijn ze. Fijn voor de buren, maar is het wat je wil bij een motorfiets? Gezien de groeiende belangstelling voor elektrische motorfietsen is er in elk geval een categorie motorrijders die daaraan niet zwaar tilt. Tijd om eens op een rij te zetten, waarom die groep gecharmeerd is geraakt van een elektrobike. Hieronder een overzicht wat je nu zoal kunt kopen in Nederland.
BMW C EVOLUTION
- Vermogen: 35 kW (48 pk)
- Koppel: 72 Nm
- Topsnelheid: 120 km/h
- Actieradius: tot 160 km
- Batterij: 9,4 kWh
- Laadtijd: 3,3 uur
- Prijs vanaf: 14.144 euro
Brutus V9
- Vermogen: 92 kW (125 pk)
- Koppel: 227 Nm
- Topsnelheid: 180 km/h
- Actieradius: tot 160 km
- Batterij: tot 33,7 kWh
- Laadtijd: n.b.
- Prijs vanaf: binnenkort introductie in Europa
Lightning LS218
- Vermogen: 147 kW (200 pk)
- Koppel: 168 Nm
- Topsnelheid: 345 km/h
- Actieradius: tot 160 km
- Batterij: tot 20 kWh
- Laadtijd: 30 min tot 2 uur
- Prijs vanaf: introductie in Europa binnenkort.
Energica EsseEsse9/Eva
- Vermogen: 80 kW (109 pk)
- Koppel: 180 Nm
- Topsnelheid: 200 km/h
- Actieradius: tot 200 km
- Batterij: 11,7 kWh
- Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur
- Prijs vanaf: 27.225 euro
Energica Ego/Egocorsa
- Vermogen: 107 kW (145 pk)
- Koppel: 200 Nm
- Topsnelheid: max 240 km/h
- Actieradius: tot 150 km
- Batterij 11,7 kWh
- Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur
- Prijs: vanaf 31.823 euro
Johammer J1.200
- Vermogen: 16 kW (22 pk)
- Koppel: n.b
- Topsnelheid: max 120 km/h
- Actieradius: 200 km
- Batterij 12,7 kWh
- Laadtijd: 1,5 tot max. 3,5 uur
- Prijs vanaf: 25.107,50 euro
ZERO FXS ZF7.2
- Vermogen: 15 kW (21 pk)
- Koppel: 106
- Topsnelheid: max 130 km/h
- Actieradius: max 161 km
- Batterij 7,2 kWh
- Laadtijd: 1,3 tot max. 9,5 uur
- Prijs vanaf: 12.390 euro
ZERO DS ZF14.4
- Vermogen: 45 kW (60 pk)
- Koppel: 110
- Topsnelheid: max 158 km/h
- Actieradius: max 262 km
- Batterij 14,4 kWh
- Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur
- Prijs vanaf: 16.260 euro
ZERO SR ZF14.4
- Vermogen: 52 kW (69 pk)
- Koppel: 146
- Topsnelheid: max 153 km/h
- Actieradius: max 288 km
- Batterij 14,4 kWh
- Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur
- Prijs vanaf: 19.110 euro
ZERO DSR ZF14.4 BLACK FOREST EDITION
- Vermogen: 52 kW (69 pk)
- Koppel: 146
- Topsnelheid: max 158 km/h
- Actieradius: max 262 km
- Batterij 14,4 kWh
- Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur
- Prijs vanaf: 25.090 euro
helemaal mee eens
Dus bedrijven hebben weer maximaal voordeel met regelingen tov particulieren om goedkoop elektrische motoren aan te schaffen. Hier wordt ik dus kotsmisselijk van. Regelingen die de consument en belastingbetalers mogen ophoesten. Particulieren hebben zo altijd het nakijken. Ik wil ook graag een Zero voor vierduizend euro.