Van elektrisch proefritje tot mediarel
Verslaggever John Broder van The New York Times ging erop uit voor een testrit met de Tesla Model S. Een dag later en 529 mijl verderop stond de journalist stil. Een takelwagen moest hem uit de penarie helpen. Volgens de CEO van Tesla, Elon Musk, verzint de journalist het hele verhaal.
Superchargers
Broder deed van zijn testrit verslag in The New York Times. Hij maakte een rit tussen de Superchargers in Washington en die in Milford bij New York. Volgens de journalist raakte het accu-pakket van de Tesla Model S echter veel sneller leeg dan het bedrijf beloofd had. Na een oplaadsessie en lunch bij één van de Superchargers ging Broder de weg op voor een reis van omgerekend 388 kilometer. Volgens Tesla kan de Model S onder ideale omstandigheden zelfs 483 rijden. Broder zou dus een heel eind moeten komen.
Actieradius
Helaas merkte de journalist na ruim 109 kilometer rijden, dat de actieradius al met 137 kilometer was gedaald. Hierop volgde hij de door Tesla opgedragen energiebesparende maatregelen, wat inhoud dat hij langzamer ging rijden en de airco uitzette. Na een overnachting halverwege en een nieuwe laadsessie, ging de journalist weer de weg op. Helaas, hij kwam ergens halverwege stil te staan. Een takelwagen moest hem uit de penarie helpen.
Musk
Volgens CEO Elon Musk verdedigt zich en volgens hem verzint de journalist het hele verhaal. De Amerikaanse autofabrikant houdt namelijk nauwgezet alle data bij van testritten, sinds een debacle met journalisten van autoshow TopGear, zo’n twee jaar geleden. De bewaarde data bewijzen volgens Musk dat Broder fantaseert of de auto bewust verkeerd heeft gebruikt. Zo zou de journalist harder hebben gereden dan hij zegt. Volgens Musk had Broder zijn mening al klaar voordat hij in de auto stapte. Er volgen reacties over en weer, met als resultaat een opgeklopte mediarel.
Nog geen reacties