Universiteit Utrecht: ‘Overheid betaalt graag extra voor elektrische auto’
Duurzaam inkoopbeleid
In het onderzoek is gekeken naar de voorkeuren van gemeenten, provincies en waterschappen bij de aanschaf van duurzame voertuigen. De resultaten dienen als hulpmiddel bij het formuleren van duurzaam inkoopbeleid. Uit de resultaten blijkt dat dat lokale emissies een belangrijk criterium zijn voor de keuze, met name voor gemeenten en provincies, en dat lokale en regionale overheden bereid zijn tussen 25 en 50 procent extra te betalen voor een auto op alternatieve brandstof. De elektrische auto en de auto op groengas worden gelijk gewaardeerd, boven auto’s met verbrandingsmotor.
Opladen elektrische auto
De ambtenaren hebben nog wel wat aanmerkingen op de elektrische auto. Het opladen kan ze niet snel genoeg gaan. Voorwaarde is volgens de respondenten dat de elektrische auto binnen 30 minuten is opgeladen. Verder maakt de beperkte actieradius de elektrische auto minder aantrekkelijk voor provincies en waterschappen. De keuze voor een auto op groengas lijkt daarmee een goed compromis: minder lokale milieueffecten, maar een positieve score op de meeste andere duurzame kenmerken. De waterstofauto is op dit moment niet interessant voor de overheden.
Instituut voor Duurzame Mobiliteit
Het onderzoek is uitgevoerd door masterstudent Science & Innovation Management Paul Hagen en Innovatiewetenschapper Dr. Frank van Rijnsoever van de Universiteit van Utrecht. De resultaten van het onderzoek zijn in te zien op de website van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. Het gehele Engelstalige masteronderzoek is hier terug te lezen.
Nog geen reacties