Ulrich Kranz bij BMW de man achter de ActiveE
Verbeterde mobiliteit
ActiveE heet de elektrische studie van BMW op basis van de 1-serie. Een creatie uit een interne “denktank”, genaamd Project i, onder leiding van Ulrich Kranz. Hij is binnen BMW verantwoordelijk voor oplossingen in mobiliteit. Het project bestrijkt meer dan alleen elektrische auto’s. Tot de lading behoren onder meer ook hybrideaandrijving, brandstofcellen en infrastructurele oplossingen zoals vrije banen voor elektrisch aangedreven stadsscooters. Op dat laatste punt zit BMW als motorfietsfabrikant samen met het Italiaanse Piaggio in een overleg met een aantal grote Europese steden.
Samenwerken
Auto’s met verbrandingsmotoren op waterstof, zoals de BMW Hydrogen 7, zijn zeker niet uit beeld, maar er leiden meer wegen naar Rome, zo maakt Kranz duidelijk. En op die wegen wil BMW niet ontbreken. Logisch, want de weg van elektrisch aangedreven auto’s krijgt bij de politiek momenteel de handen op elkaar. Kranz: ‘Samenwerken met andere partijen, zoals elektriciteitsmaatschappijen, overheden en andere autofabrikanten, speelt ook voor ons een grote rol. Het is nodig om dingen voor elkaar te krijgen, zoals de infrastructuur voor publieke oplaadpunten.’
Mini E
De BMW ActiveE is een vervolg op de elektrisch aangedreven Mini E. Met een elektromotor van 170 pk die de achterwielen aandrijft, een actieradius van 160 km en een acceleratie van 0-100 km/uur in 9 seconden wordt naar het idee van Kranz invulling gegeven aan Freude am Fahren. Voor een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling zitten de accupakketten in de cardanastunnel en voorin, daar waar normaal de verbrandingsmotor zit in de 1 Serie.
Kranz: ‘Wij assembleren zelf het lithium-ion-accupakket, omdat we daarmee perfect de prestaties in de hand hebben en ook de levensduur van de accu. Dan is een goede temperatuurbeheersing bij warm en koud weer essentieel. De actieradius is voor 80% van de autorijders toereikend voor dagelijks gebruik. Dat is gebleken uit interviews die wij hebben gehouden met de geselecteerde gebruikers van de Mini E. Ervaringen die worden bevestigd door de meetgegevens van de black boxen waarmee we de proef-Mini’s hadden uitgerust.’
Megacity
‘De ActiveE is een opmaat naar onze Megacity-auto’, aldus Kranz. ‘Ontwikkeld als elektrische auto die we onder een eigen merknaam binnen de BMW-group zullen uitbrengen. De 1.800 kg van de ActiveE is aan de zware kant. Door een auto puur voor elektrische aandrijving te creëren, kun je gewicht besparen. En bij minder gewicht heb je een minder sterke elektromotor nodig, heb je minder accu’s nodig en dat scheelt ook weer gewicht. Het is het doorbreken van de gewichtsspiraal, waarmee je de laadtijd van de accu’s op dit moment direct al verbetert.’
Opladen van de ActiveE kan in drie uur, als de accu’s helemaal leeg zijn. Kranz: ‘Uit de ervaringen met de Mini E, en trouwens ook uit mijn eigen ervaringen met deze auto, blijkt dat je zelden de accu’s bijna geheel leeg rijdt. Je grijpt elke mogelijkheid aan om op te laden. Dat wordt na verloop van tijd wel minder, omdat je de ritten meer en meer gaat plannen op actieradius, laadtijd en laadmogelijkheden.’
Overigens blijkt volgens Kranz uit de tests dat openbare oplaadpunten nauwelijks worden gebruikt. Thuis of op het werk opladen heeft verreweg de voorkeur. ‘Publieke oplaadpunten lijken vooral zin te hebben op plekken waar mensen de auto geruime tijd laten staan. Ik denk aan parkeerplaatsen bij meubelboulevards en pretparken.’
De BMW ActiveE wordt net als de Mini E louter voor studie ingezet bij geselecteerde gebruikers. Pas op zijn vroegst in 2014 zou een elektrisch aangedreven auto van BMW in de prijslijst zijn te verwachten, maar dat zal dan wel een elektro-auto zijn die rijdt als een BMW.
Nog geen reacties