Uitzwaaien Opel Ampera
Het doek valt vroeg voor de Auto van het Jaar 2012. Er komt geen tweede generatie van de Opel Ampera, zo meldde de fabrikant. Wel belooft het Duitse merk een nieuw elektrisch voertuig in 2016.
In Nederland rijden nu bijna 5.000 Ampera’s rond. Die zijn bijna uitsluitend verkocht in 2012 en 2013. Sinds eind 2012 delft de semi-elektrisch vierzitter het onderspit tegen de ongeveer even dure Mitsubishi Outlander PHEV.
Groen licht
De Ampera debuteerde in 2011. De internationale perspresentatie vond plaats in Den Haag, waar EZ-minister Maxime Verhagen de auto introduceerde en Nederland uitriep tot koploper op het gebied van elektrisch rijden. Het tekende de goede relatie met de Nederlandse regering die in 2011 de fiscale lichten op groen zette om halfelektrische auto’s dezelfde voordelen te gunnen als volledig elektrische auto’s.
Midden 2014 staat de teller in ons land op bijna 5.000 Ampera’s, waarmee de auto de nummer 3 is van het elektrische segment. Van het zustermodel Chevrolet Volt zijn er in ons land iets meer dan 1.000 afgeleverd. Dit jaar zijn er 9 exemplaren van de Ampera afgeleverd. Met zulke aantallen is 2016 nog ver weg.
Donkere wolken in Detroit
Terwijl de Ampera in 2012 zijn Europese en Nederlandse successen vierde, waren in Detroit de donkere wolken al zichtbaar. In het laatste kwartaal van 2012 rolden er 27 Ampera’s van de band in de Amerikaanse fabtriek. Van 5.200 verkopen in 2012 zakte het aantal naar 3.200 Ampera’s in 2013 tot 336 in de eerste 5 maanden van 2014.
Waar de Ampera de cijfers zag zakken, vierde Mitsubishi feest. De in ons land bijna even dure Outlander PHEV biedt meer zitplaatsen, mag een flinke aanhanger trekken en profiteert van dezelfde fiscale voordelen. En de Nederlandse automobilist kan goed rekenen.
Over rekenen gesproken: in 2011 toonde Opel de elektrische RAKe. Een volledig elektrische stadsauto die voor 1 euro per honderd kilometer kon rijden. Is dat Opels belofte voor 2016?
Nog geen reacties