Tweedehands elektrische auto kopen? Let op de accu
Rijd jij nog in een auto die op fossiele brandstof rijdt en wil je graag op duurzame energie rijden in een elektrische auto, maar zijn die te duur in aanschaf? Denk dan ook eens aan tweedehands opties. De meest betaalbare nieuwe elektrische auto kost op het moment zo’n 23.000 euro. Ga je voor tweedehands elektrisch rijden, dan zijn er wel wat aandachtspunten om door te nemen voordat je overgaat tot aanschaf. Vooral met het oog op de accu.
Altijd controleren
Inspecteer de auto goed voor schade, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Vraag de verkoper ook naar het autoverleden om te ontdekken of er schade geweest is. Dit kun je ook controleren bij de RDW. Op die manier weet je ook of de verkoper eerlijk is. Kijk dan of de eventuele reparaties netjes verricht zijn. Controleer of alle elektronische onderdelen van het dashboard werken. Het zou zonde zijn als je er na de aanschaf achter komt dat bepaalde onderdelen niet werken. Rij een proefrondje en bepaal of de wagen je bevalt en of er zaken zijn die je opvallen. Bespreek dit soort twijfelpunten met de eigenaar.
Accu is cruciaal onderdeel
Waarschijnlijk kijk je naar de kilometerstand en ga je ervan uit dat een auto met een lage kilometerstand in betere staat verkeert dan een auto met een hoge kilometerstand. Dat is bij een elektrische auto niet per se het geval. Dat heeft alles te maken met een cruciaal onderdeel: de accu. Aangezien hierin de energie opgeslagen wordt die de auto voortbeweegt, is de staat van de accu van groot belang. Niet alleen voor de actieradius van de auto, maar ook voor toekomstige kosten.
Een nieuwe accu is een enorme uitgave. Kun je bij Hyundai nog losse onderdelen van de accu vervangen, bij Tesla kost een nieuwe accu zo’n 15.000 euro en bij Nissan kost een veel kleinere accu ook al 5.000 euro. Dat zijn geen kosten die je in de nabije toekomst wilt maken. De manier waarop de accu gebruikt is en hoe dit de prestatie van de accu beïnvloed heeft, moet zwaar wegen in je keuze. Het ligt voor de hand om te denken dat de accu van een auto met een hoge kilometerstand veel geleden heeft, maar een lage kilometerstand kan betekenen dat de auto lang ongebruikt is geweest en dat is zo nodig nóg ongunstiger voor de accu.
Oplaadgedrag
De prestaties van de accu worden ook beïnvloed door hoe de accu is opgeladen en hoe vaak dat al gebeurd is. Vraag dus na op welke manier de eigenaar zijn accu doorgaans oplaadt. Het is namelijk mogelijk om de elektrische auto aan een gewoon stopcontact op te laden, maar dat gaat dusdanig langzaam dat het waarschijnlijk is dat de accu dan niet volledig opgeladen wordt. Dat levert slijtage op aan de accu, net als het opladen als hij nog voor meer 90 procent vol zit of doorrijden tot onder de 10 procent. Op die manier kun je de staat van de accu wat inschatten.
Accu testen
Wat kun je doen om de accu te testen? Het klinkt misschien brutaal, maar maak een lange testrit zodat je de actieradius van de auto kunt testen. Hoe groot is het verschil met die van een nieuwe auto? Probeer de wagen ook ergens op te laden om te testen hoe snel deze oplaadt. Te snel betekent capaciteitsverlies, te langzaam kan ook op slijtage duiden. Wees niet mild in de beoordeling: als je de prijs van een nieuwe accu optelt bij de aankoopprijs, kan het zomaar zo zijn dat een auto niet meer interessant is qua prijs. Elektrische auto’s zijn na aanschaf vaak al meteen een stuk minder waard, hou daar rekening mee en zorg ervoor dat je geen al te dure tweedehands koopt.
Helaas geen antwoord of verduidelijking.
Warmteontwikkeling kan het verouderingsproces versnellen en opladen bij zeer lage temperatuur gaat niet goed vanwege een hogere interne weerstand van de accu.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een accu slijt van langzaam opladen en ik heb ook nog niet vernomen dat het slecht is om met een gedeeltelijk geladen accu te rijden.
Sterker nog, de aandrijflijn van Toyota doet niet anders dan deelladingen opbouwen en vervolgens gelijk weer verbruiken.
De kwaliteit van de accu is niet klakkeloos aan de hand van de laadsnelheid te bepalen want de temperatuur van de accu heeft een grote invloed op het laadproces.
Een accu zelf testen is lastig en kost tijd. Eigenlijk kan het alleen door hem met een computer uit te lezen maar dat heb je niet voor handen Een tip is om de accu voor 100% op te laden, resetten en kijken wat het berijk is. Bij de Nissan leaf blijken er puntjes te branden.
Ik heb zelf een Renault Zoe Q210 uit 2015 gekocht. Deze gaf naar 100% laden en resetten een bereik aan van 108km. Dat is niet veel. Na een motor update gaf deze 132km aan. Dat is weer netjes.
De buiten temperatuur kan ook invloed hebben maar daar heb ik geen ervaring mee.
‘Het is namelijk mogelijk om de elektrische auto aan een gewoon stopcontact op te laden, maar dat gaat dusdanig langzaam dat het waarschijnlijk is dat de accu dan niet volledig opgeladen wordt. Dat levert slijtage op aan de accu’
Hier wordt de suggestie gewekt dat het slechter is om met een niet volledig opgeladen accu te rijden, is hier een bron van? Ik heb een voorkeur voor een auto waarvan de batterij doorgaans tussen de 20 en 80% heeft gependeld en dat is vaker het geval bij stopcontactladers.
Wil je de kwaliteit meten dan moet je de batterij vol laden en (bijna) leeg rijden, het aantal kWh’s wat er uit de accu is geput daarmee kun je een oordeel vellen.