TU/e gaat alle elektrische records verbreken
Een ambitieus team studenten van de Technische Universiteit Eindhoven wil de beste rondetijd met een elektrische auto op Circuit Zandvoort neerzetten. En dat is slechts het begin.
De studenten onthulden afgelopen weekend hun elektrische raceauto, de KP&T IM/e. De uit koolstofvezel en titanium opgetrokken bolide schiet in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 285 km/u. De KP&T IM/e weegt slechts 658 kg. Deze auto moet het record van snelste elektrische auto op Circuit Zandvoort verbreken. De snelste tijd is nu 2.10 en staat op naam van de Tesla Roadster. Volgend jaar is de Nürburgring Nordschleife aan de beurt. Het EV-record van de Groene Hel is in handen van de Toyota EV P001 en staat op 7:47 minuten.
Garage 56
Maar Circuit Zandvoort en de Nürburgring zijn niet het einddoel. De KP&T IM/e is namelijk ‘slechts’ een testauto. In 2017 start het zestigkoppige team van de TU/e in de 24-uursrace Le Mans. Het team start vanuit Garage 56 die speciaal gereserveerd is voor experimentele racers. In 2014 werd deze bijvoorbeeld bezet door Nissan, met de ZEOD RC.
De auto voor Le Mans is de IM04. De hybride-raceauto krijgt de techniek van de KP&T IM/e, die tegen die tijd extensief getest is. Extra bijzonder is de keuze voor een wankelmotor als range extender. Sinds Mazda in 1992 de Le Mans won met een wankelmotor, is deze bijzondere krachtbron verbannen van deelname. Voor Garage 56 wordt een uitzondering gemaakt.
Nog geen reacties