TROS Radar test elektrische auto's
Afsluitdijk
Tros Radar testte de Opel Ampera, Nissan LEAF, Citroën C-Zero en Renault Fluence over een afstand van ruim 127 kilometer. De rit gaat van Muiden over de Afsluitdijk naar Zurich, het eerste dorpje in Friesland na de dijk. Aan het einde van de rit moet blijken welke auto het zuinigst rijdt en of de beloofde actieradius is behaald.
De beloofde actieradius is het aantal kilometers dat de auto volgens de fabrikant zou kunnen rijden op een volle accu. Zo geeft Citroën een rijbereik van 130 kilometer op voor de C-Zero. De Nissan LEAF heeft een rijbereik van 175 kilometer, de Renault Fluence zou op volle accu’s 185 kilometer ver kunnen rijden. De Ampera rijdt volgens Opel zo’n 85 kilometer elektrisch, voordat de door benzine aangedreven range-extender bijspringt en de actieradius verlengt naar zo’n 500 kilometer.
Polderdijk
Zo’n 25 kilometer na Muiden wordt gestopt bij een golfclub, om te zien hoeveel accucapaciteit al is verbruikt. Tijdens de stop onderwerpt Tros Radar de auto’s aan een extra test en jaagt de elektrische auto’s over de Polderdijk. Brantsen: ” Wanneer ik het pedaal diep indruk neemt de actieradius flink af. De accu’s gaan snel leeg als je de auto rijdt voor wat hij waard is.” Zijn collega Van Werven valt over de stilte van de elektrische auto: “Een elektrische auto maakt geen geluid, dat beschouw ik echt als een groot nadeel. Het geeft geen race-auto gevoel en bovendien is het levensgevaarlijk. Tijdens de test heb ik bijvoorbeeld twee fietsers de schrik van hun leven bezorgd. Die horen een elektrische auto natuurlijk helemaal niet aankomen, ook al maak je behoorlijk wat vaart. Doodeng!”
Eindstreep
Het eindresultaat is dat drie van de vier auto’s de eindstreep niet hebben gehaald. De Citroën C-Zero en de Nissan LEAF stonden na 110 kilometer met een lege accu. De Renault Fluence haalde de eindstreep net niet. Na 127 kilometer strandde de auto op de vluchtstrook van de Afsluitdijk. De Opel Ampera was de enige testauto die op eigen kracht in Zurich kwam. Na zo’n 60 kilometer lang elektrisch gereden te hebben, legde de Ampera de resterende kilometers naar Zurich af met behulp van de range-extender.
De complete test is te zien via Uitzending Gemist.
Tja, de actieradius, het blijft het grote probleem bij 100% elektrisch aangedreven auto’s. Men verzuimt de klanten/eigenaren dat de accu niet geheel leeg gereden kan worden en dat men de accu’s t/m 100% kan vullen. Tesla is een zeer goed voorbeeld hierbij, want in de voertuiggegevens staat een radius van 500-600km., die in werkelijkheid 300-250km.bedraagd, bij gunstige weersomstandigheden.
Bij mij als LPG-rijder, rijdt altijd de gedachte mee dat ook een LPG-tank ook maar t/m 80% kunt vullen. Dit in verband met de veiligheid en de druk in de tank.
Het rijden op waterstof is voor mij een zeer goed alternatief voor LPG. In Duitsland is de waterstof auto al te koop, nieuw en gebruikt en het tanknetwerk wordt met verhoogde tempo gerealiseerd.