Trends voor elektrisch vervoer in 2013
Amerikaans onderzoeksbureau Pike Research komt met tien trends voor elektrisch vervoer in 2013. Eind dit jaar zullen wereldwijd 400.000 elektrische auto’s in gebruik zijn, daarvan zijn er 210.000 volledig elektrisch en plug-in hybride.
Plug-in hybride
Komend jaar moet de elektrische auto een nog vastere voet aan de grond krijgen in autoland. In 2013 komen er circa 40 nieuwe elektrische modellen op de markt, een stuk meer dan vorig jaar. Eerder viel al op dat autofabrikanten komende jaren vooral de plug-in hybride omarmen. Wat voorspellen de Amerikanen van Pike Research voor trends?
Investeringen in accu’s nemen toe
Investeren in start-ups die elektrische auto’s maken is uit, geld steken in nieuwe accu’s is in. Verwacht wordt dat de investeringen in elektrische mobiliteit zich in 2013 zullen verplaatsen naar batterij componenten. Met name chemiebedrijven als Dow Energy Materials en BASF zullen blijven investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van anode, cathode en electroliet materiaal. Daarnaast zullen gevestigde spelers in toenemende mate concurrentie te verduren krijgen van kleinere bedrijven en start-ups. Ook autofabrikanten investeren steeds vaker in accu-techniek, denk aan BMW en Toyota.
De brandstofcelauto
Pike Research verwacht dat komend jaar ruim 3.400 brandstofcelauto’s in gebruik worden genomen. Toyota, Daimler, Hyundai en Honda gaan ze verkopen. Deze auto’s zien we overigens vooral terug in testprojecten bij onder andere grote zakelijke wagenparken.
Duitse elektrische auto’s
De Duitse autobedrijven bleven tot op achter bij de Japanse en Amerikaanse concurrenten op het gebied van elektrisch vervoer. In 2013 zullen Duitse fabrikanten ten minste 7 elektrische modellen lanceren, waarmee de markt voor elektrisch vervoer een sterke impuls krijgt. Een goed voorbeeld zijn de activiteiten van BMW op het gebied van elektrisch rijden, komend jaar komen zij met de elektrische BMW i3.
Langzaam- versus snelladen
Pike Research voorspelt dat in 2013 in toenemende mate verschillende laadsnelheden worden geïntroduceerd waarmee de grens tussen langzaam- en snelladen vervaagt. Aan de ene kant zullen bedrijven kiezen voor de vaak goedkopere oplossingen voor langzaam opladen, terwijl aan de andere kant een Amerikaanse autobouwer als Tesla start met de uitrol van een netwerk van ‘superchargers’.
Europees oplaadnetwerk
Om elektrisch rijden te laten slagen, is meer nodig dan alleen een uitgebreid netwerk van oplaadpunten op strategische locaties. Ook de communicatie infrastructuur die bestuurders naar de oplaadpunten begeleid en een automatisch betalingssysteem voor opladen is noodzakelijk. Die droom wordt langzaam realiteit in Europa, het doel is om in 2015 een Europees systeem werkend te hebben. IBM test in Ierland met een intelligent smart grid systeem voor het managen van de oplaadpunten en het verrekenen van betalingen van alle gebruikers met een enkele oplaadpas. Vergelijkbare projecten krijgen vorm in Portugal, Denemarken Spanje. Ook het Amsterdamse The New Motionwerkt hard aan het slimme het love-to-load netwerk.
Aardgastruck verslaat elektrische truck
Aardgas wint vooral in de transportsector aan populariteit, als gevolg van de omvangrijke wereldwijde vondsten van schaliegas. Hierdoor is de prijs van aardgas snel gedaald. Omdat aardgasauto’s veelal ook in de stedelijke milieu-zones mogen rijden, zal de aandacht voor elektrische vrachtauto’s snel verminderen.
Elektrische fietsen
Verder voorspelt Pike Research nog een toename in populariteit van elektrische fietsen. Zo zal de markt in de Verenigde Staten groeien met zo’n 50 procent. Wereldwijd zal de markt groeien met zo’n 10 procent, waarmee het totaal aantal te verkopen elektrische fietsen uitkomt op 33,6 miljoen. Wij stellen: helemaal zelf trappen is gezonder én nog beter voor het milieu. Hoe denk jij over deze elektrische mobiliteit trends? Wat gaat het in 2013 helemaal maken? En wat juist niet? Slaan autofabrikanten wel de juiste weg in? Laat je reactie hieronder achter!
Nog geen reacties