Nieuwe Toyota Prius krijgt stekker en 15% bijtelling
Dit is de nieuwe Prius Plug-in Hybrid. Inderdaad, mét stekker. En daarom dus ook 15 procent bijtelling voor de zakelijk rijder.
50 kilometer elektrisch rijbereik
Het recept is bekend. Een elektromotor ondersteunt de brandstofmotor (1,8-liter VVT-i Atkinson-benzinemotor) en daarnaast kan er ook alleen op de benzine- en elektromotor worden gereden. In dat laatste geval komt de Prius Plug-in Hybrid meer dan 50 kilometer ver, twee keer zoveel als de vorige Prius Plug-in. Ervaring wijst uit dat de actieradius van dergelijke plug-inhybrides in de praktijk neerkomt op 30 kilometer.
De energie komt van een 8,8 kWh lithium-ion batterij die zich in niet meer dan 3 uur op een 230 Volt-aansluiting (Mennekes-stekker) laat opladen. Ook aanwezig is een solar roof oplaadsysteem waarbij zonne-energie wordt opgeslagen in een aparte batterij. Elektrisch rijden kan tot 135 km/u. Het aandrijfsysteem van de Prius Plug-in Hybrid is zo afgesteld dat de auto zich zoveel mogelijk op elektrische kracht voortbeweegt, zelfs tijdens de koudere wintermaanden.
Voorlopige cijfers
Volgens Toyota verbruikt de Prius Plug-in Hybrid op papier slechts 1,4 l/100 km, goed voor een CO2-emissie van 32 g/km. Dit zijn overigens nog wel voorlopige cijfers. De definitieve gegevens maakt de Japanse autobouwer later bekend.
Specifieke verlichting
De Prius Plug-in Hybrid heeft specifieke verlichting met vier LED-projectoren en andere LED-achterlichten. Ook binnenin zien we een nieuwe dashboard met een groot tabletachtig middenconsole.
Nog geen reacties