The New Motion wil ander betaalsysteem voor opladen elektro-auto's
kWh’s of oplaadtijd afrekenen?
In een onlangs gepubliceerd artikel stelt The New Motion dat de oplaadprijs ook afhankelijk zou moeten zijn van tijd die nodig is om een elektrische auto op te laden. Ter illustratie vergelijkt TNM met een rekenvoorbeeld de tijd die nodig is om een Tesla Roadster op te laden met een laadpaal va 240V/16A en een laadpunt dat 240V/32A levert.
Aanbieder A (240V/16A): 14 uur of 21 kilometer per uur
Aanbieder B (240V/32A): 7 uur of 42 kilometer per uur
In het eerste geschetste scenario toont The New Motion aan het aanbieden van oplaadpunten niet rendabel kan zijn door alleen te reken voor de getankte stroom. Uitgaande van alleen de kWh-prijs (0,25 cent/kWh) verdient zowel aanbieder A als aanbieder B evenveel aan een oplaadbeurt terwijl de bestuurder van de elektro-auto bij de oplaadpaal van aanbieder B sneller klaar is.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=ZWl0y6zxNPo&feature=player_embedded’]
Omdat de aanschafprijs en aansluitkosten van de oplaadpaal van aanbieder B een stuk hoger zijn dan voor de oplaadpaal van aanbieder A is het volgens The New Motion essentieel dat aanbieder B een meerprijs voor het opladen rekent om zijn investering in een snellere oplaadpaal rendabel en aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk zal de bestuurder van de elektro-auto moeten kiezen of hij bij een voordeliger 16A of duurder 32A laadpunt wil opladen.
Nog geen reacties