Test: Mercedes E 300 BlueTEC HYBRID
Met de nieuwe E 300 BlueTEC HYBRID introduceert Mercedes naar eigen zeggen de enige auto in zijn klasse met 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Óók na 1 juli als de CO2-grenzen worden aangescherpt. Dat is bijvoorbeeld BMW met de ActiveHybrid 5 niet gelukt. En ook Lexus met zijn GS 450h niet. De Japanner valt alleen tot 1 juli in de lagere bijtellingscategorie. De truc van Mercedes is dat de hybride E-Klasse in tegenstelling tot zijn concurrenten behalve met een elektromotor is uitgerust met een diesel. En die stoot nu eenmaal minder CO2 uit dan een benzineblok. En dankzij een roetfilter en een speciale NOx-katalysator wordt ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden die zo typisch voor een diesel is, zoveel mogelijk beperkt.
1 op 23
Mercedes geeft voor de E 300 HYBRID een gemiddelde consumptie op van 4,2 liter per 100 kilometer. Let wel: dat is ruim 1 op 23! En dat voor een auto die zowat 5 meter lang is. Natúúrlijk pakt de praktijk iets anders uit. Na een testrit over hoofdzakelijk snelwegen in de omgeving van Stuttgart zag ik 5,1 liter op het display van de boordcomputer verschijnen. Nog altijd indrukwekkend. Nog lager had wel gekund als het niet geregend had, vertelden aanwezige Mercedes-technici. Heen en weer zwiepende ruitenwissers hebben een nadelig effect op het brandstofverbruik, zij het beperkt. En ook een nat wegdek schijnt niet echt mee te helpen.
Segeln
Het tweede deel van de testroute liep door de heuvelachtige – en overigens prachtige – omgeving van Stuttgart. ‘Hier kun je met gemak minder dan 5,0 liter verbruiken’, vertrouwt een medewerker van Mercedes mij toe. “De truc is om de verbrandingsmotor tijdens het naar beneden rijden uit te schakelen. ‘Segeln’ noemen we dat. Dat kan door de rechterschakelflipper – de ‘plus’ – eenmaal naar je toe te halen.” En inderdaad: de toerenteller zakt naar standje ‘0’ als ik het advies tijdens een afdaling opvolg. En ja, op een gegeven moment staat de boordcomputer op 4,9 gemiddeld. Maar eenmaal heuveltje op wijzigt dit weer in 5,1. Zucht. Op een gegeven moment houd ik de boordcomputer zo nauwlettend in de gaten dat ik een Polootje dat op de naderende rotonde rijdt bijna over het hoofd zie. Vanaf dat moment besluit ik Mercedes wel te geloven. Ik neem genoegen met 5,1 liter gemiddeld en ga genieten. Want de dieselmotor levert genoeg power om dit te kunnen doen.
Echoput
De dieselmotor van de E 300 HYBRID is – in tegenstelling tot wat de typeaanduiding misschien doet vermoeden – 2,1 liter groot en levert 150 kW/204 pk. Dat is genoeg om veel andere weggebruikers het nakijken te geven. Bovendien zorgt de motor al bij lage toerentallen voor een aangename krachtsexplosie. Wie zegt daar dat hybride-auto’s saai zijn? De elektromotor (20 kW) is geïntegreerd in de 7-traps automatische transmissie. Die schakelt onmerkbaar op en levert een grote bijdrage aan het rijplezier. De lithium-ion accu is zo compact dat hij linksboven in het motorcompartiment past. Het voordeel is dat ie op deze manier geen bagageruimte opslokt. Nou zou dat in het geval van de E-Klasse niet zo’n ramp zijn, want die heeft een 540 liter grote echoput tot zijn beschikking.
AMG
Op de aandrijving na is de E 300 HYBRID een E-Klasse als elke andere. Op de 525 pk/386 kW sterke en bomen ontwortelende E 63 AMG met zijn dikke wielen en spoilers na dan. Niet zo populair als de 5 Serie van BMW en de A6 van Audi, maar toch mijn favoriet. Vooral vanwege de ongelooflijk robuuste indruk die de auto maakt. Een E-Klasse van nu haalt gemakkelijk het tweehonderdjarige jubileum van Mercedes-Benz. Dat was met de vorige generatie wel anders. Mercedes lijkt de strijd om de sportiefst rijdende en best sturende auto in het segment aan te kunnen bieden, aan Audi en BMW over te laten. Een Mercedes moet vooral comfort bieden, een kilometervreter die op de Autobahn domineert. Huistuner AMG zorgt wel voor de nodige Mercedes-fun in krappe bochten.
56.500 euro
De kracht van de E 300 HYBRID is dat hij rijdt als een normale E-Klasse en hetzelfde weldadige gevoel geeft. Van het in- en uitschakelen van de elektromotor merk je niets. Daarbij is de prijs niet heel veel hoger dan die van de E 250 CDI met dezelfde dieselmotor, maar zonder hybride aandrijving en daardoor iets minder zuinig (fabrieksopgave: 5,0 l/100 km). Als de E 300 HYBRID vanaf juli te koop is, kost hij om en nabij 56.500 euro. De E 250 CDI staat voor 54.100 euro in de prijslijst. Maar die heeft geen 20 procent bijtelling en dat zal voor veel kopers de doorslag geven om toch voor de hybride uitvoering te kiezen. De E 300 HYBRID komt ook als Estate, maar die heeft niet het fiscale voordeel van de sedan. Simpelweg omdat zijn uitstoot hoger is (116 g/km).
Nog geen reacties