‘Subsidies voor elektrische auto’s gaan vooral naar de rijken’
"700 miljoen euro belastingkorting bij vermogende automobilisten terecht gekomen"
De Nederlandse overheid heeft de intentie om meer mensen over te halen om elektrisch te rijden, maar ook om elektrisch rijden bereikbaarder te maken voor mensen met een laag tot gemiddeld inkomen. In dat laatste is de overheid helaas niet geslaagd, want de 700 miljoen euro belastingkorting die de overheid in 2018 heeft verstrekt aan kopers van elektrische auto’s is grotendeels bij vermogende automobilisten terecht gekomen, zo schrijft De Volkskrant.
80.000 tot 120.000 euro
Ook het volgende is opvallend: bijna de helft van de ruim 25.000 volledig elektrische auto’s die in 2018 in Nederland zijn geregistreerd, waren vooral modellen als de Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar i-Pace met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. Alle elektrische auto’s zijn BPM-vrij verkocht.
Prosecco
CDA-leider Sybrand Buma spreekt over ‘prosecco drinkende Tesla-rijders’ die profiteren van subsidies voor elektrische auto’s. “Dit gaat ten koste van de gewone man”, aldus Buma. Subsidies voor elektrische auto’s worden gefinancierd door de hogere autobelastingen die alle rijders van benzine- en dieselauto’s betalen. Met andere woorden: het zijn vooral de mensen met een laag tot gemiddeld inkomen die het mogelijk maken dat mensen met een hoger inkomen een dure elektrische auto met de nodige subsidies kunnen rijden.
Onderschat
Het kabinet onderschat daarmee – volgens de Volkskrant – nogmaals hoe gevoelig Nederlandse automobilisten zijn voor fiscale prikkels. De overheid had in 2018 verwacht dat er 11.000 elektrische personenauto’s een kenteken zouden krijgen, maar dat werden er mede door de forse belastingvoordelen zo’n 25.000.
Struisvogel politiek!
Een goede regel maken en niet elk jaar grote veranderingen waardoor de politiek geen idee heeft van hun handelen(dwalen).