‘Subsidies beschikbaar voor overstap naar schone bestelbus of vrachtwagen’
Akkoord bereikt met transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten
Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met het oog op zero emissie zones met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord bereikt. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.
Stadslogistiek
Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”
Vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er uit
Ondernemers die in zo’n zero emissie zone moeten zijn, krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een lokaal uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit.
Zones vanaf 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49% vermindering van de CO2-uitstoot.
Ontheffing
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Ondernemers tegemoetkomen
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
Klimaatakkoord
In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen.
Waarom schaffen we niet de oliesubsidies af? Dat is pas grof geld. 5 miljard per jaar aan oliesubsidies plus ca 50 miljard aan olie gerelateerde industrie. Plus 5 miljard aan kolensubsidie. Weg ermee. Paar jaartjes zonder dan rijdt iedereen elektrisch. Geef dat geld uit aan aanschaf van EV’s probleem opgelost. Natuurlijk gaat dat niet zo makkelijk, maar gewoon doen.