Stichting e-laad wil vrije keus voor energieleverancier bij publieke oplaadpunten
Stichting e-laad wil dat EV-rijders bij publieke oplaadpunten de ‘getankte’ stroom kunnen afrekenen bij de energieleverancier van hun keuze. Een pilotproject met netbeheerder Enexis moet het op korte termijn mogelijk maken om van energieaanbieder ‘te switchen’ bij de publieke oplaadpaal.
‘Switchen aan de paal’
Stichting e-laad beheert zo’n 2.500 publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s in heel Nederland. Deze laadpunten worden voorzien van groene stroom van Delta (zakelijk). De consument kan nu wel de serviceprovider kiezen die toegang tot de laadpunten en de afrekening voor gebruik verzorgt, maar nog niet de stroomleverancier. Stichting e-laad begint daarom na de zomer een proef met netbeheerder Enexis in Noord-Brabant. Daar kunnen EV-riders dan bij de 213 publieke oplaadpunten vrij kiezen voor een energieleverancier. Bij voldoende positieve resultaten wordt het ‘switchen aan de paal’ uitgerold over alle publieke laadpunten van Stichting e-laad in Nederland.
Administratieve verwerking
‘Switchen aan de paal’ heeft volgens Stichting e-laad een aantal voordelen. De EV-rijder kan zijn eigen energieleverancier meenemen bij gebruik van publieke laadpunten. Bijvoorbeeld omdat er bewust gekozen is om groene stroom af te nemen. Op het moment dat een elektrische auto oplaadt bij een publiek laadpunt, registreert Stichting e-laad hoeveel stroom er opgeladen wordt en verrekent dit met de EV-rijder. Voor alle duidelijkheid: net als bij groene stroom thuis, betreft het een administratieve verwerking, de stroom komt van het net. Fysiek verandert er dus niets voor de EV-rijders, administratief en organisatorisch wel.
Partners gezocht
Voor een succesvolle proef is medewerking nodig van serviceproviders en energieleveranciers. Samen met Enexis en e-laad maken zij het voor de e-rijder mogelijk om, tijdens de proef bij de Brabantse publieke laadpunten, te kiezen uit verschillende energieleveranciers. Stichting e-laad roept deze en andere partijen die een rol kunnen spelen bij de introductie van switchen aan de paal, op om mee te doen. Projectdirecteur Onoph Caron: “Deze innovatie kunnen wij niet alleen. Wij vragen andere partijen om ons te helpen. Met switchen aan de paal geven we de consument de maximale keuzevrijheid. Ook krijgen duurzame initiatieven de kans om niet alleen onze huizen van groene stroom te voorzien, maar ook onze elektrische auto’s.”
Europa
De vrije keuze van energieleverancier voor e-rijders past volgens Stichting e-laad ook in het beleid van de Europese Commissie. Deze publiceerde onlangs een proposal EU-directive ‘Clean Fuel Strategy’ met daarin de nodige aandacht voor de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Artikel 4, lid 8 van het voorstel gaat over de vrije keuze voor de consument.
Nog geen reacties