Stellantis kondigt 3 bedrijfsauto’s op waterstof aan
Model op basis van Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Stellantis – het nieuwe moederbedrijf van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en PSA – zet vol in op elektrificatie en ziet ook een toekomst in waterstof. Volgens Harald J. Wester, head of Stellantis Engineering, heeft de technologie veel potentie voor lichte bedrijfswagens, vandaar dat er eerst een compacte bedrijfsauto met waterstoftechnologie op de markt komt.
Mobiliteitsoplossingen
Stellantis kiest voor diverse mobiliteitsoplossingen. Volledig elektrische auto’s met een accupakket zijn vooral voor consumenten interessant. Waterstof is vooral geschikt voor de transportsector, vindt het autoconcern. De technologie biedt een grote actieradius en zeer beperkte tanktijden van slechts drie minuten.
“Bij Stellantis geloven we dat lichte bedrijfswagens met brandstofceltechnologie aan de verwachtingen van klanten kan voldoen op het gebied van trekvermogen en laadvermogen”, zegt Wester. “Om die reden komen we als eerste met een bedrijfsauto met brandstofceltechnologie. Dat is de eerste stap.”
Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro
De bedrijfsauto met brandstofceltechnologie wordt gebaseerd op de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro en krijgt naar verwachting een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP). De modellen hebben een vergelijkbaar laadvermogen als de conventionele modellen met dieselmotor. Het opslagsysteem van de waterstof is geplaatst in de bodemvloer van het model. De brandstofcel bevindt zich in de motorruimte.
Batterij ook oplaadbaar
De benodigde batterij ligt onder de zitbank en is afkomstig van de plug-in hybride modellen van het concern. Door zoveel mogelijk onderdelen met elkaar uit te wisselen, blijft de kostprijs beperkt. Opvallend is dat de gebruiker de batterij ook los kan opladen waardoor de gebruiker nog eens 50 kilometer extra range heeft. Die combinatie hebben we nog niet eerder gezien. De FCEV-bedrijfsauto van Stellantis kan dus rijden op het accupakket alsook rijden op de brandstofcel waarin waterstof door middel van een reactie met zuurstof wordt omgezet in elektriciteit.
Drie waterstoftanks
Stellantis plaats drie waterstoftanks in het model, goed voor 120 liter opslagvolume voor waterstof. Deze tanks zijn afkomstig van Faurecia. Ze kunnen 700 bar aan. Het brandstofcelsysteem is afkomstig van Symbio. Deze wordt gebouwd in Frankrijk, nabij Lyon. Stellantis levert bedrijfsauto met waterstoftechnologie in twee lengtevarianten, als L2 en L3. De specificaties staan onder dit bericht.
Energietransitie
Wester: “Waterstof wordt een belangrijk hoofdstuk in de energietransitie. In Europa zijn met name grote investeringen gepland in waterstof en het benodigde ecosysteem, zoals onlangs aangekondigd door de European Clean Hydrogen Alliance. Het gaat hier om een investering van 60 miljard euro.”
De specificaties van de bestelauto met waterstoftechnologie
Fuel cell stack
Type: Proton Echange Membrane (PEM)
Vermogen: 45 kW
Batterijsysteem
Type: lithium-ion
Vermogen: 90 kW
Capaciteit: 10,5 kWh
Laadkracht: 11 kW maximaal
Oplaadtijd 0-100%: 60 minuten
Elektromotor
Type: 3-fase permanent-magneet synchroon motor
Vermogen in Eco: 60 kW
Maximaal vermogen: 100 kW
Maximaal koppel: 260 Nm
Prestaties
Topsnelheid: 130 km/u
0-100 km/u: 15 seconden
Actieradius (WLTP): 400+ km
Waterstofopslag
Type: 3 type IV CGH2 tanks
Druk: 70 MPa
Capaciteit: 4,4 kilogram
Tanktijd: 3 minuten
Afmetingen bestelauto:
Lengte L2: 4.959 mm
Hoogte L2: 1.965 mm
Lengte L3: 5.306 mm
Hoogte L3: 1.975 mm
Breedte: 2.204 mm
Wielbasis: 3.275 mm
Inhoud L2: 5,3 m3
Inhoud L3: 6,1 m3
Gewicht L2: 1.952 kg
Gewicht L3: 1.975 kg
Draaicirkel: 12,4 m
Laadvermogen L2: 1.100 kilogram
Laadvermogen L3: 1.100 kilogram
Geremd trekvermogen: 1.000 kilogram
Nog geen reacties