Skoda CITIGOe iV (2020): de eerste indrukken
Deze 11 highlights zijn handig om te weten
Door De Redactie . |
De redactie van ZERauto.nl was aanwezig bij de exclusieve preview van de volledig elektrische Skoda CITIGOe iV. De uitgebreide reportage lees je binnenkort terug op deze website. Dit kunnen we na een korte kennismaking alvast melden over de elektrische Skoda CITIGOe iV.
Is de nieuwe CITIGOe iV ruim voorin?
Ja, de zitting van de CITIGOe iV is identiek aan de reguliere Citigo, ook personen van ruim 1,80 meter kunnen goed zitten op de stoelen met gefixeerde hoofdsteun. In de bodem verwerkt Skoda het accupakket.
LEES OOK: Skoda Superb iV, de eerste PHEV van Skoda
En achterin?
Als volwassene kun je hier redelijk zitten, kinderen hebben meer dan genoeg ruimte. Overigens is de CITIGOe iV – net als veel andere auto’s in dit segment – een vierzitter. De bagageruimte is gelijk aan de reguliere versie en meet 250 liter of 923 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Simply clever is de dubbele bodem. De achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar.
Heeft de CITIGOe iV een goede instap?
De instap en zitpositie zijn redelijk laag, daar moet je van houden. Bij het instappen hebben wij geen last van de A-stijl. Mocht je overigens liever een driedeursvariant willen, dan heb je pech. De CITIGOe iV wordt uitsluitend met vijf deuren geleverd.
Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er?
In het interieur tellen we zeven opbergvakken. Er is meer dan genoeg aflegruimte voor kleine spullen.
Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten?
Jazeker. De Skoda CITIGOe iV heeft een AUX-aansluiting, een 12-volt stekker en een USB-poort.
Hoe zit het met de connectiviteit?
Dat hangt van je smartphone af, de auto wordt geleverd met een navigatiedock waarin je de smartphone kunt plaatsen. Vanaf dat moment doet je smartphone dienst als infotainmentsysteem. Een geïntegreerd navigatiesysteem is niet leverbaar.
Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar?
De auto is standaard voorzien van Lane Assist, Hill Hold Control. het pro-actieve remsysteem City Safe Drive en cruise control.
Dit kan er beter
Bij de concurrentie zijn ondertussen geïntegreerde infotainmentsystemen verkrijgbaar, dat staat toch wat netter. Aan de andere kant: je smartphone is altijd up-to-date.
Welke motoren staan er op het menu?
Eentje maar! De 83 pk (61 kW) en 210 Nm sterke elektromotor in combinatie met een 36,8 kWh lithium-ion accupakket. Deze batterij bestaat uit 168 168 individuele cellen is 30 centimeter dik (1,1 meter lang, 1,7 meter breed). Met een 40 kW-gelijkstroomlader en het CCS (Combined Charging System) duurt het een uur om een lege accu tot 80 procent op te laden. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) duurt volledig laden van een lege accu ruim 4 uur en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur. Uiteraard is het accupakket ook via een traditionele 230 V-aansluiting te laden. Dan duurt het nog langer. De actieradius bedraagt 265 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De compacte Skoda sprint in 12,5 seconden van 0-100 km/u en de tussensprint van 60-100 km/u duurt 7,6 seconden.
Hoeveel moet de nieuwe Skoda CITIGOe iV kosten?
Skoda maakt de vanafprijs van de elektrische CITIGOe iV op een later moment bekend.
Wanneer kan ik de Skoda CITIGOe iV kopen bij de dealer?
Vanaf januari 2020 is de CITIGOe iV leverbaar. Nog even geduld dus.
Nog geen reacties