Siemens, BMW en VVN: leuk bedachte Spielerij met veiligheid elektrische auto's
Elektrisch rijden hoe klinkt dat?
De drie organisaties vragen het publiek om hulp. De opdracht: bedenk en maak een sound voor een elektrische auto zodat mensen hem horen aankomen. Zet jouw geluid op www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl. Doe dat wel uiterlijk 10 juni, dan sluit de wedstrijd. De beste voorstellen worden door een jury aangewezen met onder meer VVN-voorzitter Karla Peijs en de voorzitter van het Formule E-team Maurits van Oranje (‘Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen’). De jury beoordeelt de inzendingen op onder meer originaliteit, creativiteit en praktische toepasbaarheid.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=_-v-pMxmHLE&feature=player_embedded’]
Complex
Met het oog op dat laatste kan onderstaande informatie nuttig zijn. De Japanse en Amerikaanse technici van Nissan hadden zo’n 3 jaar onderzoek nodig om het geluid voor de LEAF te ontwikkelen. Universiteiten, blindeninstituten en een audiolaboratorium in Hollywood werkten eraan mee. De technici hadden een heel eisenpakket. Ouderen moeten het kunnen oppikken, maar ook jongeren. Het meest complex is dat het geluid goede informatie moet geven die voetgangers/fietsers helpt bij het nemen van een beslissing. Het geluid moet daarom iets zeggen over de snelheid, de snelheidsverandering en richting van de beweging – eigenlijk zoals we dat onbewust oppikken bij het horen van een auto met verbrandingsmotor. En last but not least, het geluid moet vooral niet bijdragen aan overlast.
Nissan is niet de enige die zich erin heeft verdiept. Ook Toyota, General Motors, Ford en Tesla ontwikkelden of ontwikkelen speciale waarschuwingsgeluiden.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=OYx_BDuYxj0&feature=player_embedded’]
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=nsbRHcKP-bM&feature=player_embedded’]
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=YlKRZdKkMyE&feature=player_embedded’]
Amerika
In Amerika is begin januari een wet aangenomen die dergelijke voorziening voor stille auto’s verplicht stelt. Destijds zei de EV-woordvoerder van BMW, Tobias Hahn: ‘We hebben de technische oplossingen hiervoor bekeken en we zouden zo’n voorziening kunnen toevoegen aan onze auto’s als het [de veiligheid] een echt probleem wordt.’ Ook BMW werkte voor de ontwikkeling ervan samen met instituten die actief zijn op het gebied van visueel gehandicapten. Succes met het maken van jouw waarschuwingsgeluid! De makers van vijf beste inzendingen mogen een ritje maken met de elektrische MINI E. Zonder waarschuwingsgeluid – dus gewoon zelf toeteren mocht het nodig zijn. In september wordt bekend wie de gelukkigen zijn.
Persbericht Siemens en BMW VVN:
“Elektrisch rijden mag geen gevaar opleveren voor voetgangers en fietsers”
BMW en Siemens organiseren wedstrijd voor geluid elektrische auto’s
BMW Groep Nederland en Siemens Nederland organiseren een wedstrijd om het beste geluid voor elektrische auto’s te ontdekken. Elektrisch rijden heeft de toekomst. Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen BMW en Siemens met de wedstrijd een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via een speciale website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl kunnen creatieve oplossingen worden ingediend.
Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland samen met de bedrijven zitting nemen, zal het beste geluid kiezen.
BMW en Siemens zijn beiden betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich op de laadpalen en de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn een samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.
Om die samenwerking te benadrukken, droeg algemeen directeur Jan-Christiaan Koenders van BMW Group Nederland vier Mini E’s over aan Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. De Mini E wordt ingezet om een praktijkproef te houden voor elektrisch rijden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst, vier in de parkeergarage en twee op het voorplein.
“Elektrisch rijden heeft zeker de toekomst”, aldus Bernard Fortuyn. “Ook al wordt er geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. Naar onze verwachting zullen in het jaar 2020 rond de één miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Fortuyn pleit ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. “Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden.”
Al zes jaar op rij heeft de ‘Dow Jones Sustainability Index’ BMW Group uitgeroepen tot meest duurzame autofabrikant ter wereld. “Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren, aldus Jan-Christiaan Koenders. “Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Met de MINI E in Nederland en de samenwerking met Siemens denken wij een concrete bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van een goed ‘klimaat’ voor e-mobility in Nederland!”
“BMW onderzoekt alle facetten van e-mobility, geluid is hier één van. Samen met onze sound engineers kijken wij naar de mogelijkheden van het geluid van elektrische auto’s. De uitkomsten en de feedback van deze proef en wedstrijd nemen we mee in het onderzoek naar de ontwikkeling van een eventueel BMW geluid,” aldus Jan-Christiaan Koenders.
Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, noemt infrastructuur onmisbaar voor het elektrisch rijden. “Daarom is het belangrijk dat grote internationals zoals Siemens en BMW daarin samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren.” Prins Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto’s te ontwikkelen. “Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen. Ik ben dan ook benieuwd welke inzendingen er komen. Als lid van de jury zal ik graag meedoen aan de beoordeling daarvan.”
Veilig Verkeer Nederland (VVN) steunt het initiatief van BMW en Siemens om een oplossing te zoeken voor het ontbreken van geluid bij elektrisch rijden. “Elektrische voertuigen zijn bij lagere snelheden vrijwel onhoorbaar”, aldus woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. “Vooral in steden met veel voetgangers en fietsen kan een geruisloos voertuig voor onveilige situaties zorgen. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat elektrische auto’s vaker bij ongevallen met fietsers en voetgangers betrokken zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor.” In Nederland is dit risico volgens VVN nog niet onderzocht. “Wij willen echter zeker weten dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is, als elektrisch rijden grootschalig ingeburgerd raakt.
De wedstrijd loopt van 17 mei tot 10 juni Via de speciale website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl kunnen de composities van deelnemers worden ingestuurd. Ook zullen social media als Facebook, Twitter en LinkedIn worden ingezet. De uitslag van de wedstrijd wordt in september bekend gemaakt op het moment dat de Train of Ideas vanuit Hamburg aan Amsterdam wordt overgedragen voor een driedaags bezoek aan de hoofdstad.
Nog geen reacties