Schokkend: China beperkt subsidies batterij-elektrische auto’s, focust meer op waterstof
Is dit een voorbeeld voor de hele wereld?
China gaat de bestaande subsidies voor batterij-elektrische auto’s aanpassen en zich meer richten op het bevorderen van nieuwe aandrijfvormen, zoals waterstoftechnologie. Dat heeft het Ministerie van Financiën en Industrie van China openbaar gemaakt.
Aanpassing van subsidieregeling
Voor een batterij-elektrische auto met een actieradius van 400 kilometer en daarboven daalt de subsidie van 50.000 naar 25.000 yuan (3.700 dollar). Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet een batterij-elektrische bovendien op z’n minst een range hebben van 250 kilometer. Voorheen was 150 kilometer voldoende om in aanmerking te komen voor een subsidie.
Teruggeschroefd
De Chinese overheid had eerder al aangekondigd dat de subsidies op batterij-elektrische auto’s zouden worden teruggeschroefd. In Na 2020 worden ze mogelijk zelfs volledig geschrapt. Lokale overheden in China worden door de overheid opgeroepen om de lokale subsidies ook te schrappen.
Te afhankelijk geworden
Volgens de Chinese overheid is de lokale auto-industrie te afhankelijk geworden van de overheidssubsidies en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van nieuwe technologieën en betere voertuigen. Door het beperken en straks zelfs schrappen van de subsidies hoopt China de auto-industrie te prikkelen om te investeren en innoveren in schonere aandrijfvormen.
Stimuleren
De Chinese overheid hoopt met deze stappen vooral de ontwikkeling van alternatieve aandrijfvormen te stimuleren, in het bijzonder waterstoftechnologie voor brandstofcelauto’s. China gelooft er heilig in dat waterstof een uiterst belangrijke rol krijgt in de toekomst van mobiliteit.
Energiedichtheid
Waterstof heeft de hoogste specifieke energiedichtheid van een niet-nucleaire energiebron en is het meest voorkomende element in het universum. Waterstof is een onuitputtelijke bron en kan op diverse manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met een overschot aan energie van het stroomnet, met bio-planten of met wind- of zonne-energie. Nadelen zijn dat waterstof brandgevaarlijk is en dat het moeilijk is om op te slaan. Toch zijn er al diverse waterstofauto’s te koop die probleemloos functioneren, denk aan de Toyota Mirai en Hyundai NEXO.
Doelstelling
China hoopt in 2020 ongeveer 5.000 waterstofvoertuigen op de weg te hebben in China, 50.000 in 2025 en zelfs 1 miljoen rond 2030. Het aantal waterstoftankstations in China moet in de toekomst sterk toenemen, zo ook in Europa waar waterstoftechnologie nog altijd niet is doorgebroken.
Waterstof in Nederland
Nederland telt momenteel vier waterstoftankstations, te weten in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In 2019 komt er een tankstation bij in Den Haag. Verder komen er waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen (stad). De bouw hiervan kan niet snel genoeg gaan om waterstofauto’s sneller aan te man te brengen. Momenteel is Denemarken koploper met de grootste dichtheid van waterstofstations in Europa. Duitsland mikt op vierhonderd waterstoftankstations in 2023.
Cijfers ‘op papier’
Overheden – ook die van Nederland – zetten nu vol in op batterij-elektrische auto’s om zo snel mogelijk te voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Daarbij wordt niet gekeken naar de algehele CO2-uitstoot van een batterij-elektrische auto. Het gaat om de cijfers ‘op papier’. Bij een batterij-elektrische auto is dat “CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer”. En dát telt in de jaarcijfers die naar Brussel moeten.
Productie van stroom
Buiten die discussie is het veel belangrijker dat elektrische energie uit duurzame bronnen komt. Zolang dat niet gebeurt, zorgt elektrisch rijden voor een stijging van de algehele CO2-uitstoot, want het opwekken van ‘bruine’ elektrische energie met bijvoorbeeld bruinkool resulteert in een CO2-uitstoot van 340 gram CO2 per kWh, inclusief transport zelfs 428 gram CO2. Met groene energie zou dat dalen naar 36 gram CO2 per kWh, zo berekende TNO ooit.
Goede ontwikkeling. Wie uitsluitend gelooft in de BEV op weg naar zero emission heeft oogkleppen op. De BEV is geen 100% alternatief voor fossiel. De FCEV gaat verder daar waar de BEV stopt. Het is dan ook toe te juichen dat de Chinese overheid dit besluit genomen heeft.
Helaas is er nog steeds een groep mensen die de waterstof brandstofceltechnologie zwaar onderschat. Deze mensen zouden zich toch eens echt serieus in deze techniek moeten verdiepen en dan opnieuw een oordeel moeten vellen. Verdiep u daarbij vooral in het verschil tussen aandrijflijnrendement en voertuigrendement.
Een aantal weken terug wilde ik me aanmelden bij de VER, tot ik erachter kwam dat de onuitstaanbare lieden van Waterstofgate.nl hier ook verblijven. Voor mij is de VER dan ook niet echt een vereniging maar eerder een sekte waar ik niet bij wil horen.
Jammer dat er geen bronvermelding bij staat.
Vanuit https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#totale_lijst:
Uitstoot per km, bron naar tank:
Waterstof grijs: 112gr
Waterstof groen: 7,8 gr
Elektrisch grijs: 107 gr.
Elektrisch groen: Niet genoemd.
Elektrisch groen idien op wind bij 5 km/kWu: 2,4gr
Het voordeel van waterstof voor de CO2-emissie is negatief.
Daarnaast komend nog de nadelen: niet tanken aan huis, beperkt actieradius, hoge investering in voertuig.
https://www.installatiejournaal.nl/energie/nieuws/2019/03/nieuwe-zonnepanelen-produceren-direct-groene-waterstof
Mooie oplossing !
Reken eens na wat de waterstof productie kost.
Deze is niet groener. Want er is hier alleen blauwe waterstof beschikbaar van aardgas reformatie.
En het is al zeker niet voordeliger. Het wordt zwaarder gesubsidieerd dan de BEV. Er gaat 1,9 miljoen per station heen. En de kg prijs is fictief ingesteld en nog zonder de accijns en BTW.
Groene waterstof is er nu niet voor de PHeV. En om die te maken is 3x meer stoom nodig dan het oplevert. Het kan ook niet met “overtollige” windmolen stroom want due is er nog lang niet. Wat dan nog steeds verspilling is als een BEV er al mee gereden kan hebben.
Well to well rendement ligt nog lager dan bij een ICE.