Schakelen = meer rendement
De Duitse transmissiefabrikant ZF werkt aan versnellingsbak voor elektrisch aangedreven auto’s. Vooral bij hogere snelheden kan daarmee de actieradius tot 20% stijgen.
“Binnen vijf tot zes jaar verwacht ik transmissies voor elektrische auto’s met drie, maximaal vier versnellingen”, aldus James Potter van ZF Powertrain Technology. Hij sprak die verwachting uit op een EV-event in de Verenigde Staten.
De technische uitdaging zit hem in het bedwingen van het hoge koppel van een elektromotor bij lage toeren. De huidige versnellingsbakken zijn daartegen niet opgewassen. Sterker maken kan, maar dan schakelt de bak erg zwaar. ZF mikt op een hybride transmissie met meerdere planetaire tandwielstelsels.
Potter: “Met name bij hoge snelheden heeft schakelen zin. Met een langere overbrenging hoeft de elektromotor niet zulke hoge toeren te draaien. Het rendement gaat omhoog. De huidige generatie elektrische auto’s zouden al tot 20% meer actieradius kunnen halen met een drie- of vierversnellingsbak.”
Nog geen reacties