JLR en BMW gaan samenwerken, wat kunnen we verwachten?
Gezamenlijk ontwikkelde technologieën bieden veel kansen
Jaguar Land Rover (JLR) en BMW hebben aangekondigd dat ze samen elektrische aandrijflijnen gaan ontwikkelen. Het doel is om de aandrijflijntechnologie naar een hoger plan te tillen. Maar wat kunnen we in de toekomst verwachten van deze samenwerking? Staat er straks een Anglo-Duitse elektrische Range Rover in de showroom?
Gezamenlijk veel ervaring
Noem een aantal autofabrikanten die sportieve, elektrische auto’s bouwen en je komt al snel uit bij Jaguar Land Rover en BMW. Jaguar presenteerde in 2018 zijn eerste, volledige elektrische model: de I-PACE. Die werd direct verkozen tot Auto van het Jaar 2019. BMW timmert al sinds 2007 aan de elektrische weg met het submerk i. Onder dat label werd in 2013 de i3 gelanceerd, gevolgd door de i8; een supercar met plug-in hybride aandrijflijn.
Nieuwe elektrische aandrijflijnen
De twee autofabrikanten gaan samen onderzoek doen naar nieuwe elektrische aandrijflijntechnologieën. Door gezamenlijk onderzoek, ontwikkeling en productieplanning kunnen beide fabrikanten profiteren van lagere productiekosten. De nieuwe generatie elektrische aandrijflijnen worden door een samengesteld team van Jaguar Land Rover- en BMW-experts ontwikkeld.
Overigens gaan Jaguar Land Rover en BMW de aandrijflijnen los van elkaar produceren. De kenmerkende karaktereigenschappen van BMW, Jaguar en Land Rover blijven op deze manier behouden.
Toekomstige elektrische modellen
Het is niet bekend wanneer de nieuwe generatie elektrische aandrijflijnen geïntroduceerd gaan worden. Op dit moment zijn beide fabrikanten druk bezig met de ontwikkeling van diverse elektrische modellen. BMW brengt in 2020 de elektrische variant van de X3 op de markt: de iX3. Ook test het in de poolcirkel met de i4 en iNEXT.
De iNEXT staat op een nieuw modulair platform dat geschikt is voor autonoom rijden level 3 en verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen. Mogelijkerwijs vormt dit platform de basis voor de toekomstige Anglo-Duitse aandrijflijn. De productie van beide modellen moet in 2021 starten.
Lees ook: Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren
Plug-in hybride aandrijflijnen
Jaguar Land Rover zit op dit moment ook niet stil. Behalve de volledig elektrische Jaguar I-PACE staan op dit moment ook de plug-in hybride Range Rover P400e en Range Rover Sport P400e in showroom. In 2020 krijgt de Range Rover Evoque een nieuw ontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn die uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en elektromotor bestaat. Verder wordt er gespeculeerd over een volledig elektrische Defender en nieuwe generatie Range Rover.
De Rover Group
Het is overigens niet de eerste keer dat BMW en Land Rover elkaar vinden. BMW was van 1994 tot 2000 eigenaar van de Rover Group, waaar naast Rover ook Mini en Land Rover onder vielen. In 2000 werd Land Rover aan Ford verkocht, die het in 2008 aan Tata van de hand deed.
Behalve de samenwerking met Jaguar Land Rover ontwikkelt BMW ook brandstofceltechnologie met Toyota. Over de introductie van een waterstofauto is nog niets bekend.
Lees ook: Range Rover Sport P400e heeft een stekker
Nog geen reacties