Rijtest – Nissan LEAF 30 kWh (250 km)
Verder, verder, verder: dat lijkt het credo van de volelektrische auto. Met de LEAF 30 kWh zet Nissan een nieuwe stap. Op papier rijdt hij 250 kilometer op een acculading. Dat is de theorie, wat zegt de praktijk?
Verder rijden kan kort samengevat op 2 manieren: de accu groter maken (meer energie meenemen) of de auto efficiënter maken. Die laatste stap zette Nissan eerder met de komst van de LEAF 2.0 in 2014: de elektro-Nissan werd lichter en de verwarming werd (veel) zuiniger. Het bereik steeg daardoor van 175 naar 199 km.
50% over
Sinds dit jaar is de accucapaciteit vergroot. De accu zelf is fysiek niet groter geworden, maar de energie-inhoud is met 25% toegenomen. Van 24 naar 30 kWh. Overigens gaan we ervan uit dat de LEAF zo’n 85% van de capaciteit beschikbaar heeft voor het rijden (25,5 kWh). Wie het leuk vindt om te weten: de accu bevat minder energie dan 3 liter benzine.
Goed, we rijden de elektrische LEAF tijdens een paar frisse en een paar warme dagen. Bij de eerste periode is het soms maar een graad of 5 Celsius. De regen klettert bijna onafgebroken tegen de ruiten en het waait stevig. We rijden een ritje over de A12 naar Capelle aan de IJssel en weer terug. Goed voor 50 kilometer. We rijden naar ’s avonds naar huis, dan naar de bibliotheek en terug, samen weer 18 kilometer. En dan hebben we nog een keurige 50% van de acculading over. Enthousiast belooft de auto nog 91 elektrische kilometer bereik.
[parallex id=”1″]
212 km non-stop sturen
We worden er enorm blij van: zonder moeite en onder ongunstige omstandigheden komen we op 140 kilometer bereik. Het gemiddelde verbruik ligt dan op 0,186 kWh/km. Op de warmere dagen komen we op 0,16 kWh waarmee we dus 160 km bereik realiseren. Op basis van ruim 55.000 kilometer EV-ervaring weten we dat de LEAF onder ideale omstandigheden ritten maakt met een verbruik van 0,12 kWh gemiddeld. Dan is de nieuwe accu goed voor 212 kilometer non-stop sturen.
Al deze cijfers samengevat: de Nissan LEAF 30 kWh rijdt minstens 140 kilometer op een volle batterij en kan zelfs meer dan 200 halen. Uitgaande van 30 kWh x 22 ct kost de LEAF zo’n 3 a 4 cent per kilometer aan elektriciteit.
[parallex id=”2″]
Verwenversie
We reden onze ritten met een echte verwenversie. Zelfs het stuurwiel en de achterbank hadden verwarming. Dit laatste tot grote vreugde van de kinderen. Vooral leuk (en handig) voor papa en mama: met Around View heb je dankzij 4 minicamera’s 360 graden zicht rondom de auto. Hoe snel je aan zoiets gewend raakt, merk je bij het overstappen naar een andere auto die het niet heeft…
De LEAF 30 kWh is er vanaf 29.345 euro – exclusief de huur van de accu. Voor de eventuele twijfelaars als het gaat om betrouwbaarheid: de elektrotechniek krijgt 8 jaar garantie (tot 160.000 km).
Nog geen reacties