Rijtest – nieuwe Nissan LEAF 30 kWh
De nieuwe Nissan LEAF 30 kWh is vanaf 2016 leverbaar in Nederland. Het is de derde generatie van de eerste massa-geproduceerde 100 % elektrische gezinsauto, met als belangrijkste verbeterpunt het toegenomen bereik: 250 kilometer (NEDC). Wij reden ‘m al, in Nice.
Col de Turini
Aan de Côte d’Azur mochten we als één van de eerste Nederlanders kennismaken met de LEAF 30 kWh. Een rode in ons geval (de nieuwe bronskleurige ging aan onze neus voorbij). Nissan had een bijzondere route uitgestippeld, eentje met de scherprechter uit de Rally van Monte Carlo: de Col de Turini. Met een elektrisch auto naar 1.607 meter hoogte… Wie verzint dat?!
Zo zuinig mogelijk
Bij de ochtendbriefing werden we uitgedaagd om zo zuinig mogelijk te rijden. Maximaal 3 bolletjes op de ‘toerenteller’ en rijden in de ECO-modus was het devies. Wie de meeste kilometers over had na een rit van zo’n 170 kilometer – inclusief Col de Turini – won. En daar gingen we voor.*
*Helaas, helaas. We eindigden als tweede. De nummer 1 had nog meer dan 30 kilometer over.
Vertrouwd
Het eerste stuk voelde vertrouwd – de redactie reed de eerste generatie LEAF tenslotte 4 jaar lang. Langs de fraaie boulevard van Nice en het prinsdom Monaco vielen er 2 dingen op: het nieuwe Nissan Connect EV-infotainmentsysteem (laat onder meer zien welke oplaadpunten beschikbaar zijn) én het toegenomen bereik. We begonnen met 217 kilometer en die telde – mede dankzij onze extreem zuinige rijstijl – maar heel langzaam af.
Tot daar de Col de Turini opdoemde. Op de flanken van deze fameuze puist smolt de energiecapaciteit van de accu per haarspeldbocht met procenten tegelijk. 70 %, 60 %, 50 %, 40 %, 30 %… Gingen we de top wel halen?
Regenereren
Bovenop de Col de Turini hadden we nog 20 kilometer over. Na de koffie met croissant was het tijd voor de afzink. Hier moest de LEAF het van hebben, dankzij de regeneratieve eigenschap zouden we veel kilometers terugwinnen. Maar hoeveel? En zou het genoeg zijn om resterende 70 kilometer van het parcours te halen? We zetten ‘m in de B-functie (sterk regenereren) en doken de afdaling in.
81 kilometer
Verrek, het werkte. 30, 40, 50, 60, 70 kilometer… Zo snel als het bereik minder werd naar boven, zo snel nam het nu weer toe. Beneden in de vallei hadden we maar liefst 81 kilometer terug gewonnen! Met 101 kilometer op het dashboard konden we met een gerust hard het laatste stuk terug naar Nice rijden. Bij aankomst hadden we nog zo’n 20 kilometer over.
Conclusie
De accu-update van de LEAF is meer dan die 26 % verder rijden. Het is een nieuwe, geslaagde stap richting een elektrische toekomst. Richting Smart Cities. Of autorijders door deze LEAF 30 kWh overstappen naar een elektrische auto is twijfelachtig, maar dat het gaat gebeuren lijkt door volhouders als Nissan slechts een kwestie van tijd.
Meest gestelde vragen
Weten hoe groot het 30 kWh-accupakket is? Hoe Nissan het bereik heeft vergroot? En wat-ie kost? We verzamelden de antwoorden op de meest gestelde vragen over de nieuwe Nissan LEAF 30 kWh.
Nog geen reacties